مدرک گرایی نتیجه رشدنیافتگی علوم انسانی/ بی‌انگیزگی دانشجویان

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی با بیان اینکه نبود انگیزه میان دانشجویان، نبود امکانات و بودجه سه مشکل اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی است، افزود: برخی از دانشجویان رشته های علوم انسانی از انگیزه لازم برای تحصیل در این رشته برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: مشکل عدم انگیزه دانشجویان برای تحصیل در رشته های علوم انسانی تنها مربوط به حوزه دانشجویی نیست بلکه این مشکل از دوران متوسط آغاز می شود و در دوران تحصیل دانشگاهی نیز ادامه می یابد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به کمبود امکانات لازم و بودجه در حوزه پژوهش های علوم انسانی گفت: درحال حاضر به دلیل نبود نگاه صحیح به پژوهش های علوم انسانی با مشکلات تخصیص بودجه و اعتبار در این حوزه مواجه هستیم.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مدیرانی برای حوزه علوم انسانی منصوب می شوند که این افراد هیچ ارتباطی با این حوزه ندارند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی موجب جهت دهی دیگر علوم می شود، افزود: علوم انسانی طی سال های گذشته در ایران رشد نکرده و عدم رشد این حوزه موجب کاهش رشد دیگر حوزه های علمی خواهد شد.

مدرک گرایی نتیجه رشد نیافتگی علوم انسانی

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر در کشور با مشکل هویت، علم فروشی، مدرک گرایی و مسائلی این چنین مواجه هستیم به این دلیل است که پژوهش در علوم انسانی به درستی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری کشور نیازمند نهضت نرم افزاری هستیم اما هنوز در این حوزه به موفقیت هایی دست نیافته ایم.

وی اظهار داشت: ما منابع قوی و مهمی در حوزه علوم انسانی داریم اما از آنها استفاده نمی کنیم. با وجود چنین منابعی علوم انسانی باید نقطه قوت باشد اما تبدیل به نقطه ضعف ما شده است.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: زمانی ایران در حوزه علوم انسانی پیشرو بود اما اکنون در بسیاری از حوزه های علوم انسانی به خصوص حقوق، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد عقب هستیم و منابع مورد نیاز در این حوزه ها را از غرب می گیریم.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه نگاه صحیحی به حوزه علوم انسانی کشور وجود ندارد، افزود: برای رفع مشکل حوزه علوم انسانی باید به دوران انقلاب فرهنگی باز گردیم و وزارت علوم، دولت و مسئولین نسبت به سیاستگذاری و اختصاص بودجه این حوزه اهتمام کافی داشته باشند.

تبادل بین المللی پژوهش علوم انسانی را ارتقا می دهد

وی با بیان اینکه گفتگو و تبادلات بین المللی در زمینه علوم انسانی موجب ارتقا پژوهش در این حوزه می شود، تصریح کرد: علوم انسانی برای رشد و حرکت نیازمند گفتگو و تبادل بین المللی است که این نتایج مثبت آن را می توان در ارتباطات علمای بزرگ کشور مانند مرحوم علامه طباطبایی و علامه جعفری دید.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: با تعامل و گفتگو می توان نظر خود را به دیگران معرفی و از نظرات آنها استفاده کرد زیرا با این روش علم رشد می کند که برگزاری کرسی های آزاد اندیشی روش مناسبی برای رشد این علم است.

منبع: مهر

کد خبر : ۸۵۹۲

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *