شماره‌های جدید «معارف» و «ره‌آورد نور» منتشر شدند/ از تازه‌های کتاب تا نرم‌افزارهای کتابخوان

شماره‌ ۱۰۹ ماهنامه «معارف» و شماره ۵۰ فصلنامه «ره‌آورد نور» از تازه‌ترین آثار در حوزه علوم و معارف اسلامی هستند که در همه یا بیشتر بخش‌های خود با کتاب و اطلاع‌رسانی کتاب ارتباط می‌یابند.

از مقالات مبتنی بر کتاب تا کتابشناخت سیره
یکصدو نهمین شماره «ماهنامه آموزشی و اطلاع‌رسانی معارف: ویژه استادان معارف و مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» با انتشار مقالاتی بر اساس متون دینی، تازه‌های کتاب و گزارش نشست‌های نقد و بررسی کتاب منتشر شد.

در بخشی از این ماهنامه با عنوان «پرونده استادی (گنجینه)»، آثار جدید و مهم منتشرشده در حوزه دین و اندیشه معرفی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

گفت‌وگو با نویسندگان و گزارش کوتاه رونمایی کتاب‌های نوانتشار نیز در بخش دیگری از ماهنامه «معرفت» با عنوان «از این سو و آن سو» گنجانده شده‌اند.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی احمد‌خواه ــ نویسنده کتاب «جلوه آفتاب» ــ دیگر مطلب منتشرشده در این شماره از ماهنامه است. احمدخواه در این مصاحبه، به انگیزه تألیف کتاب و توضیح مطالب آن پرداخته است.

«سیره به مثابه سبک زندگی» دیگربخش این ماهنامه است. در این بخش مجموعه کتاب‌های «روایت بهار» که شامل ۶ عنوان کتاب درباره تازه‌های سبک و سیره کاربردی اهل بیت (ع) هستند به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

خوانندگان، در بخشی دیگر از ماهنامه «معرفت» می‌توانند گزارش نشست تخصصی سبک زندگی اهل بیت (ع) را که با حضور دکتر احمد پاکتچی برگزار شده است، از نظر بگذرانند.

«بر بال قلم» عنوان بخش دیگر ماهنامه «معرفت» است. علاقه‌مندان در این بخش نوشتارهایی از سیدمحمد حیدری با عنوان «هویت دینی و نقش فطرت در آن (با تأکید بر نهج‌البلاغه)» و علی تصدیقی شاهرضایی با عنوان «رویکردهای سیاسی ـ تقریبی علامه مغنیه (به‌ویژه در تفسیر الکاشف)» را مطالعه می‌کنند.

یکصدو‌نهمین شماره ماهنامه «معرفت» با سردبیری سید مجتبی مجاهدیان در ۶۳ صفحه به بهای چهار هزار تومان از سوی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» منتشر شده است.

از نرم‌افزارهای تلفن همراه تا نشر معارف اهل بیت (ع) 
«ره‌آورد نور: فصلنامه اطلاع‌رسانی، آموزشی و مطالعات رایانه‌ای علوم اسلامی» دیگر نشریه تخصصی است که به‌تازگی پنجاهمین شماره آن منتشر شده است.

نخستین مقاله این فصلنامه، «کتابخوان‌های تلفن هوشمند؛ چالش‌ها و بایسته‌ها» عنوان دارد و به قلم احمد عباسی نوشته شده است. نویسنده در مقاله خود به نرم‌افزارهای موبایلی پرداخته و اعتقاد دارد، با بررسی نرم‌افزارهای اسلامی، به‌ویژه نرم‌افزارهای کتابخوان، با ضعف و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مناسب است برای پیشرفت‌ نهضت اپلیکیشن‌نویسی، به این موارد پرداخته شود.

خوانندگان در ادامه مطالعه این فصلنامه که با سردبیری محمدمهدی نمازی منتشر شده است، علاوه بر مطالعه مباحثی درباره نرم‌افزارهای الکترونیکی مرتبط با کتاب‌های اسلامی و بایسته‌های آن، گفت‌وگویی با عنوان «نرم‌افزارهای تلفن همراه، گامی در جهت نشر معارف اهل بیت (ع)» را که با حسن عبادی به عنوان مدیر پروژه تلفن همراه مرکز نور انجام شده است، از نظر می‌گذرانند. عبادی در این گفت‌وگو به تاریخچه تولید نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه از سوی مرکز «نور» پرداخته است و به روند تولید و ارتقای نرم‌افزارهای تولید کتابخوان اشاره کرده است.

«نگاهی به نرم‌افزارهای اخلاق اسلامی»، «تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی» و  معرفی سومین نسخه نرم‌افزار «جامع تفاسیر نور» از دیگر مندرجات این فصلنامه است.

ماهنامه «ره‌آورد نور» در ۸۰ صفحه، به بهای ۱۱ هزار ریال از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شده است.

منبع:خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *