جنگ پیش روی ما جنگ جدی فرهنگی است / در حوزه هنری باید اقتصاد فرهنگ را پیگیرانه به پیش ببریم

هماوردی جبهه غرب و جبهه مادی گرا یا ماتریالیسم مطالعه جدی می‌خواهد. خوب است به جای اینکه بخواهیم تحلیل‌های خود را رسانه‌ای کنیم، برای غنای ذهنی جبهه خودی، میزگردهایی در حوزه هنری برپا کنیم و به تحلیل این مساله بپردازیم که مواجهه نظام سلطه با ما در طول زمان‌های مختلف چگونه بوده است و الان با ما چگونه مواجهه دارند.
برخی می گویند کشور ما در جنگ سخت پیروز شد. چرا که از روزهای اول انقلاب با حلقه های مختلف در جنگ سخت با ما وارد شدند. در شروع انقلاب می‌خواستند ارتش را از ما بگیرند و به فاصله کمتر از یک سال مناطق مختلف ما را به اغتشاش کشاندند و درگیری‌های منطقه‌ای شد و بعد گروه‌های مسلح را به جان منطقه انداختند. باز هم به جایی نرسیدند و جنگ را بر ما تحمیل کردند و در جنگ سرمایه‌هایی که می توانست برای سازندگی و عمران و آبادانی صرف شود، برای حفظ و حراست از جان، مال، ناموس مردم و تمامیت ارضی مصرف شد.
امروز مفتخریم موشک‌های «زلزال» ما زلزله در جبهه تکفیری‌ها ایجاد کرده است. وزیر خارجه آمریکا چندین بار اعتراف کرد و اخیرا هم در کنگره گفت که امکان جنگیدن با ایران وجود ندارد. این حرف را کسانی که باور نداشتند، باید باور کنند. مفهوم اینکه اعتراف می‌کنند با ایران نمی توان جنگ کرد، این است که در حال طراحی دیگری برای مقابله با کشورمان هستند.
طرح دیگری که غرب و استکبار در مواجهه با انقلاب دارد، این است که نقشه جغرافیایی و انسانی انقلاب اسلامی محدود بماند و از ظرفیت‌های مذهبی خلاف تشیع استفاده کنند و الان هم این کار را انجام می‌دهند. در طول زمان هم این کار را کرده اند و شده یک استان را هم بخواهند به هم بریزند، این کار را می‌کنند. داعش و تکفیری‌ها هم در همین راستا تلاش دارند با عملیات‌های انتحاری، مفهوم ایثار و شهادت را برگردانند.
آمارهای ثبت کتاب و تیراژهای کتاب در بازارهای جهانی یک بحث است و اینکه سهم فروش جهانی کتاب را چه کسی دارد هم یک بحث است. طبق آخرین آماری که دیده‌ام چیزی حدود ۶۲ درصد آمار فروش کتاب فقط برای آمریکاست و در رده بعدی با فاصله انگلستان قرار دارد.  البته من به این آمار مشکوک نگاه می‌کنم و باید مطالعه بیشتری صورت بگیرد. در فروش کالاهای فرهنگی در حوزه سینما و انیمیشن این آمارها خیلی جدی‌تر است.
در حوزه هنری باید اقتصاد فرهنگ را پیگیرانه به پیش ببریم. اگر رقیب در جبهه مقابل به این امر توجه نشان می دهد، ما هم باید همین کار را کنیم. حوزه هنری تمریناتی در عرصه نوشت افزار و محصولات فرهنگی داشت که خوب بود، اما باید بر روی این فعالیت‌ها فکر نماییم، متخصص دعوت کنیم و کار بیشتری صورت بدهیم. غرب در صنعت سینما سودهای ۵ برابری اعلام می کند و این‌ها نکاتی است که باید برویم کلاس این تجارت را فهم کنیم.
می‌توان به تبادل جهانی در حوزه فرهنگ و هنر فکر کرد. رقبای داخلی نیز کم کم دارند از ما عصبانی می‌شوند و ما هم می‌گوییم باید مسیر مفهومی و مضمونی انتخاب کنیم و موظفیم در آن مسیر حرکت کنیم و هم اینکه این آثار مطالبه اجتماعی دارد و تصور نکنید هر اثری که حریم شکن باشد مطالبه اجتماعی دارد. چنین ظرفیت مفهومی در تولید آثار به حوزه هنری کمک می‌کند.
اتاق فکرهای غرب برای انسان ایرانی برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین بحث دیگر خصیصه زندگی مادی امروز است. در پس این خصیصه طبق آیات قرآن طغیان وجود دارد. ذهن و هوش انسان‌ها کنار می‌رود و ابزار جایگزین می شود. اگر فلش را از ما بگیرند، همه چیزمان می‌رود. اگر در چنین زمانی استفاده می‌کنیم به سمت استفاده از مزایای آن برویم و چنین چیزهایی دست و پا گیر نشود. هواپیما، ماشین و فناوری اطلاعات سبک زندگی ما را حدود ۸۰ درصد تغییر داده است. مهم ترین بخش برای استحاله انسان ها حوزه فرهنگ است و در این حوزه فرهنگ اتفاق فکر موجود است و شهر به شهر برای ما برنامه دارند، همچنان که ما هم شهر به شهر برای دشمن برنامه داریم.
جنگ پیش روی ما جنگ جدی فرهنگی است. غربی‌ها و استکبار در درون ما یارگیری می‌کنند، ما هم باید در درون آن‌ها یارگیری کنیم. آن‌ها سرزمین اشغال می‌کنند، ما هم باید سرزمین اشغال کنیم؛ البته اشغال فرهنگی. یعنی فرهنگ ما باید گستره سرزمینی‌اش بیشتر باشد. باید مرزهای جغرافیای فرهنگی خود را توسعه دهیم و یکی از قرارگاه‌های اصلی فرهنگی که در جمهوری اسلامی قرار است شکل بگیرد، حوزه هنری است.
باید توجه داشته باشیم چه ارزش‌هایی پیش رو داریم. ما سرمایه دفاع مقدس داشتیم، امروز سرمایه «مدافعان حرم» داریم. از این‌ها می‌شود نوشت، نه تنها برای خودمان، بلکه برای سوری ها و افغان ها و … باید بنویسیم؛ این ها جغرافیای توسعه یافته فرهنگ کشورمان است. نباید سکوت کنیم و بگوییم فقط برای خودمان کار کرده‌ایم.
منبع:http://hozehonari.com/ کد خبر ۵۸۲۶۱

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *