انتشار ۴ اثر جدید به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین فعالیت های پژوهشی خود ۴ اثر منتشر کرده است که دو اثر آن در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی یک اثر آن در پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی و یک اثر از سوی دانشگاه باقر العلوم(ع) تهیه و تنظیم شده است.

اندیشه سیاسی امام خمینی به قلم حجت الاسلام نجف لک زایی

درباره اندیشه سیاسی امام خمینی، آثار زیادی منتشر شده است؛ اما ویژگی‌ اثر حاضر این است که برای نخستین ‌بار با رجوع به آثار بنیادی امام و با تکیه بر کلان‌نظریه «دو فطرت» و نظریه ویژه ایشان درباره سه لایه و شأن وجودی انسان، به شکلی جامع، به تجزیه و تحلیل «سیاست» در اندیشه ایشان پرداخته است. بر این اساس، فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی ایشان مبتنی بر بنیاد «فطرت مخموره» و منتج به «سیاست متعالیه» از مباحث مهم این اثر است.

این اثر از سوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) کار شده و پژوهشگاه علوم و فرهنگ آن را منتشر کرده است.

 

 

بررسی تحلیلی نشر کتاب دینی در ایران به قلم حسین گودرزی

این اثر پژوهشی با بیان روشنی از روند تاریخی وضعیت نشر کتاب دینی (اسلامی) در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ـ ۱۳۵۷، همچنین پس از انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ـ۱۳۹۰)، ضمن تحلیل و آسیب‌شناسی این روند، راهکارهای ترویجی و اصلاحی معطوف به وضعیت موجود را با هدف بهره‌برداری پژوهشگران و دست‌اندرکاران امور فرهنگی و دینی و علاقه‌مندان به نشر کتاب دینی می‌نماید.

این اثر از سوی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ منتشر شده است.

 

 

بررسی تحلیلی نشر مطبوعات دینی به قلم حسین گودرزی

«بررسی تحلیلی روند تحولات نشر مطبوعات» به گونه‌شناسی تاریخی ـ اجتماعی و سیر تحول مطبوعات دینی از آغاز تا سال ۱۳۵۷ که حاصل مطالعات با تکنیک مصاحبه و پرسش‌نامه معکوس در این زمینه است، می‌پردازد و جنبه‌های تولید، محتوا، ساختار، مواد و روش آمارهای مربوط به توزیع و فروش پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تحلیل می‌کند، بررسی فرصت‌ها و آسیب‌ها و ارائه راهکارها و پیشنهادها از دغدغه دیگر این پژوهش است.

این اثر نیز به همت مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ منتشر شده است.

 

 

 

جمهوری اسلامی و شهروندی به قلم رضا عیسی نیا

مسأله شهروندی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در حوزه سیاست همواره به آن توجه می‌شود.

طرح این مسأله در جمهوری اسلامی ایران مستلزم التفات نظری به مبانی و اصول فکری این الگوی نظام سیاسی است. پژوهش حاضر عهده‌دار تبیین مراتب شهروندی در جمهوری اسلامی ایران با تحلیل مبانی و اصول حاکم بر آن است.

این اثر به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ منتشر شده است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *