حجت الاسلام رشاد در اجلاس سراسری کرسی‌های نقد و نظر:

حوزه متخصص علوم انسانی تربیت نمی‌کند/در قلمرو معرفت مشکل فرهنگی داریم

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از شبستان اولین اجلاس سراسری کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه های سراسر کشور صبح روز دوشنبه، ۱۳ دی ماه در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

در این اجلاس، حجت الاسلام رشاد، رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی طی سخنانی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در حوزه فعالیت های مربوط به کرسی های نظریه پردازی در چند دوره اخیر طراز اول را داراست، اظهار کرد: هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی از ارایه مباحث و نظریات اندیشمندان استقبال می کند.

وی با اشاره به فلسفه تاسیس و فعالیت کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی ادامه داد: زمانی که این هیات تاسیس شد به عنوان مجموعه ممیزی و داوری شناخته شد که در مقری مستقر بود و اندیشمندان در آن نقد و نظریه نو را عنوان و در آن مقر داوری می شد اما رفته رفته تشکیلات هیات گسترش یافت به نحوی که واحدها و کرسی هایی تشکیل شد با این حال همچنان کار قالب ستادی داشت و شاید تا چند سالی روال همین بود.

رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی تصریح کرد: اما بعدها متوجه شدیم که موانع  فراوانی وجود دارد که نمی توانیم از حضور نظریه پردازان و اندیشمندان سراسر کشور بهره مند شویم در نتیجه کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی تاسیس شد.

حجت الاسلام رشاد بیان کرد: موضوع آن است که برخی اساتید اندیشه های نوی خود را ارائه نمی کنند چراکه می پندارند نوعی ریای علمی است ولی اگر اندیشمند به انگیزه افشای حقیقت و بیان نظریه و آنچه که سبب هدایت دیگران می شود اقدام کند قطعا ریا نیست چراکه گرهی از مشکلات جامعه را باز می کند.

وی در مورد فعالیت های هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی گفت: اینگونه نیست که الزاما کسی که حرف جدیدی داشته باشد باید نظریات خود را ارایه کند بلکه اگر اساتید خواستند به میل خودشان می توانند نظریات را به هیات ارایه کنند تا نقد و بررسی شود. بنابراین، ما اعلام آمادگی می کنیم و علاقمندیم که هر مرکز علمی و دانشگاهی کمیته دستگاه خود را تشکیل دهند و ظرفیت های ملی را پای کار بیاوریم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن گله از مجموعه مراکز علمی کشور، اظهار کرد: اصولا اهتمام به نوآوری، تولید و معرفت و نظریه پردازی در کشور ما به حد کفایت نیست. البته نمی خواهیم بین حوزه و دانشگاه تفکیک کنیم اما در حوزه روندی جاری است که لاجرم نوآوری را الزامی می کند.

حجت الاسلام رشاد تاکید کرد: در مقطع خارج فقه استاد مساله محور بحث می کند و در نتیجه نوآوری دیده می شود. با این حال در حوزه های امروز نقصی هم وجود دارد بر این مبنا که حوزه متخصص علوم انسانی تربیت نمی کند. دانشگاه نیز عکس وضعیت حوزه را دارد یعنی متخصص دارد ولی مجتهدی تربیت نمی کند که نظریه پرداز باشد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ هزار عضو هیات علمی در کشور داریم، ابراز کرد: ما از کشورهای دارای دانشگاه های متعدد هستیم و اگر از این تعداد هر نفر یک حرف نو داشت اکنون ۷۰ هزار حرف تازه داشتیم که به مفهوم تحقق یک انقلاب علمی بود. همچنین سالانه چهارصد تا پانصدهزار پایان نامه و رساله علمی دفاع می شود که اگر هر کدام دارای یک نکته علمی بود ما هر سال تا پانصدهزار نظر نو در ایران تولید کرده بودیم.

حجت الاسلام رشاد در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه نوآوری مساله اصلی ماست، ما در قلمرو معرفت مشکل فرهنگی داریم و من از روسای دانشگاه ها و اساتید می خواهم مشکل فرهنگی تولید معرفت و نظریه را حل کنیم.

انتهای پیام/.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *