انقلاب اسلامی پرچمدار احیای تمدن ناب و نوین اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی  در همایش بین المللی و علمی پژوهشی امام رضا(ع) اسوه حیات طیبه که در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با تبریک ایام دهه کرامت به ابعاد زندگانی امام رضا(ع) اشاره کرد وگفت: همه می دانیم که در تاریخ اسلام شاهد ۲ خط امامت و خلافت هستیم.

وی با اشاره به بعد سیاسی زندگی حضرت افزود: البته منظور از خلافت بیان شده خلافتی در مسیر اسلام و امامت نیست، خلافت صحیح و اسلام نابی در تقابل با امامت نیست؛ بلکه باید گفت خلافت صحیح و درست روی دیگر سکه امامت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در دوره بنی امیه شاهد خلافت بودیم که ناب نیست، اظهار داشت: این گونه خلافت با خط امامت و خلافت ناب فاصله دارد، نوعی خلافت پادشاهی که متفاوت با ارزش های ناب است در دوران بنی امیه رشد کرده و در زمان بنی عباس نیز ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: خلافت با چنین مفهومی در برابر امامت قرار می گیرد، نمی توان رویارویی این دو خط را در تاریخ اسلام دست کم گرفت؛ این رویارویی مسأله مهم جهان اسلام در امروز نیز است، رویارویی این ۲ خط معرفتی و سیاسی تاریخ پر فراز و نشیبی را برای اسلام ایجاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که سال های ولایتعهدی امام رضا(ع) و هجرت ایشان به خراسان از سال های حساس و سرنوشت ساز تاریخ اسلام است، ابراز داشت: مراحل بسیاری برای رویارویی این تفکرات گذشت، در زمان امام حسن(ع) این تقابل خود را در شکا معاهده نشان داد که ریشه در جنگ صفین داشت.

وی عنوان کرد: اوج این تقابل از لحاظ ظاهری و برخورد فیزیکی در حادثه عاشورا اتفاق می افتد، عاشورا اوج تقابل ۲ فکر در رهبری و هدایت یک امت است که از جهتی فاجعه ای عظیم و از جهتی دیگر حماسه ای بزرگ بود؛ پس از واقع عاشورا این تقابل از نظر سخت افزاری به سراشیبی می افتد.

امام جمعه قم با بیان این که ادامه این تقابل ها به صورت نرم افزاری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: امام سجاد، امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) مقابله ای عظیم و علمی با جنگ فرهنگی دشمن داشتند، امام کاظم(ع) نیز تقابلات سیاسی انجام دادند که هر کدام فصلی جداگانه دارند.

وی اضافه کرد: تقابل های این تفکر از نظر سخت افزاری واقعه عاشورا و از نظر نرم افزاری در زمان باقرین و صادقین(ع) در اوج قرار داشتند اما دوره سه ساله مهاجرت امام رضا(ع)دوره ای کاملا متفاوت با گذشته به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که دو راهبرد بسیار پیچیده از سوی این دو خط در برابر یکدیگر قرار گرفتند، گفت: مأمون ه صورت شخصی وارد اجرای برنامه شد که حتی دستگاه طراحی بنی عباس نیز قابل فهم نبود، احتجاجات مؤمون نشان دهنده این است که انسانی علمی و هوشمند بود.

وی افزود: عمق راهبردی که امام رضا(ع) و مأمون انتخاب کرده بودند فقط خودشان می دانستند، مهم ترین راهبری که مأمون انتخاب کرد هضم امامت در خلافت بود، با این کار مأمون به همه تاریخ گذشته امامت لطمه می زد؛ مأمون با هوشیاری گذشته را می دید و منحنی ها تقابل سخت و نرم را مورد بررسی قرار داده بود.

رییس جامعه المصطفی با بیان این که مأمون درصدد بود تا القا کند که همه تلاش های گذشته امامت برای متاع دنیا بوده است، اظهار داشت: این شخص می خواست بگوید حال که متاع دنیا برای امام فرهم شده حضرت نیز پذیرفته اند و امامت و خلافت در کنار یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: در جریان های گذشته فرض تقابل بود، اما مأمون در نقشه جدید خود سعی داشت کهاین تقابل را از بین ببرد و ادعا کند که هر دو در کنار هم هستند؛ کاری که امام رضا(ع) انجام دادند بسیار محاسبه شده و با مهندسی الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام رضا(ع) تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کرد، ابراز داشت: حضرت رنگ جدید به انتشار اندیشه ناب دادند، ایشان اندیشه ناب را از مدینه گسترش دادند و در مسیر حرکت خود شبکه سازی کردند، حتی در دورانی که در مرو بودند ارتباطات غیر رسمی داشتند.

وی عنوان کرد: امام رضا(ع) به همه فهماندند که اهل بیت(ع) خاندانی هستند که دشمنان آن ها ایشان را به رسمیت شناختند، حضرت هدف مأمون را که هضم شدگی بود را لغو کرد و هجرت تحمیلی را به فرصتی ناب تبدیل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود حل مشکلات عالم را بازگشت به سنت پاک اهل بیت(ع) عنوان و خاطرنشان کرد: افراط ها و تفریط ها با بازگشت به این سنت پاک از بین می رود و سبب همبستگی امت اسلام می شود.

وی اضافه کرد: ما از این که امت اسلام به اسلام برگردند استقبال می کنیم، ایران و انقلاب اسلامی پرچمدار بازگشت به اسلام و اندیشه اسلامی و پرچمدار احیای تمدن ناب و نوین اسلامی بوده و هست؛ همه مسلمانان و مذاهب اسلامی باید به سنت پاک رسول خدا برگردند.

امام جمعه قم با بیان این که هرگز به دنبال تحمیل مذهبی بر دیگر مذاهب نیستیم، گفت: ما عرضه آزاد اندیشه ناب را دنبال می کنیم اما این بازگشت نباید به یک اندیشه انحرافی اسلامی و خلافت ناصحیح تبدیل شود، از دل این گونه انحرافات داعش پدید می آید.

وی افزود: ما بازگشت به اسلام را با اندیشه ناب اسلامی می خواهیم تا از آن تمدن و وحدت اسلامی بیرون بیاید، از اندیشه ناب اسلامی باید حکومت و نظام اسلامی بیرون بیاید که برای آرا و نظرات مردم ارزش قائل است؛ پرخاشگری و تکفیر در اسلام ناب جایی ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *