اقتصاد و ظرفیت‌های عظیم مردمی

متن پیش رو بخشی از جزوۀ « اقتصاد و رسانه » که درس‌گفتارى از آقای « دکتر عادل پیغامی » در باب نحوۀ غنی‌سازی رسانه در انتقال پیام‌های اقتصادی است؛ این درس‌گفتار به همت مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقه‌مندان قرار مى گیرد.

اقتصاد و رسانه

ا ظرفیت‌­های استفاده نشده فراوانی در درون کشور داریم. برای مثال بنده امسال درس مبانی اقتصاد را تدریس می­‌کردم. ابتدا که اصول اقتصاد را شرح می‌­دادم، به شاگردانم گفتم: «هر شخصی اگر داستان مناسبی در این مورد بیاورد، امتیاز تشویقی می­‌گیرد». بسیاری از دانشجویان استقبال کردند و داستان‌­های جالبی جمع‌­آوری شد. بیشتر آن‌ها نیز درباره مفاهیم و اصول اقتصادی بود و نشان می‌­داد که همه متوجه شده­‌اند.

با وجود این‌که دانشجویان سال اول بودند، اما مطالبی که آورده بودد قابلیت استفاده داشت. این ظرفیتی است که بنده در کلاس به جبار نمره ایجاد کردم. بسیاری از ظرفیت­‌های دانشکده اقتصاد، قابل استفاده است که به راحتی می­‌توان در سنین مختلف مسابقه برگزار نمود، جایزه اختصاص داد و این کار را عملی کرد.

اگر داستانی ساده برای سنین کودک نوشته شود، مشکل را برطرف می‌­کند و برنامه‌­سازانی که زبانِ محتوا را متوجه نمی‌­شوند، از آن استفاده می‌­نمایند. مواردی وجود دارد که شخصی در صدا و سیما در یک داستان اولیه برای یک فیلم­نامۀ خوب مانده است. بنابراین می­‌توان نسخۀ اولیه را تهیه کرد.

ایده دیگری نیز وجود دارد که حتی در قالب نیز جای کار دارد. برای مثال، همین برنامه «نود» آقای فردوسی‌­پور را مشاهده کنید. این برنامه چهار یا پنج میلیون مخاطب دارد و میلیونی برای برنامه پیامک می­‌زنند، اما نزدیک به نیمی از ظرفیت برنامه با یکدیگر مجادله می‌­نمایند و جنجال درست می‌­کنند و نیمی دیگر نیز با فیلم­‌ها و عکس­هایی که مردم می­‌فرستند یا لوگو برای برنامه می­‌سازند، تغذیه می‌­شود. این برنامه توانسته است از ظرفیت مردمی استفاده نماید.

حال، آیا در دانشکده اقتصاد، هیچ ظرفیت مناسب دانشجویی وجود ندارد که ما در قالب­‌ها از آن استفاده کنیم و ی برنامه‌­ساز یا مستندساز حداقل دو دقیقه مستند بسازد؟! برای مثال در شبکه بازار یک تهیه­‌کننده وجود داشت که می­‌خواست در میان تبلیغاتش در یک برنامه به اندازۀ پانزده دقیقه آپشن­‌سازی نماییم. تهیه­‌کننده اصلاً تخصص این کار را نداشت و مفاهیم اقتصادی را متوجه نمی­‌شد. بنده پیشنهاد دادم: «یک جایزه برای خانم­‌های خانه­‌دار بگذارید تا یک برنامه از تجربیات اقتصادی خود بسازند و در پنج دقیقه فیلم­برداری انجام دهند. در نهایت شما برگزیده­‌ها را پخش نمایید».

باید ظرفیت­‌های مردمی اقتصادی، دانشکده‌­های اقتصاد و دوستانی که علاقه‌­مند هستند تا مطلب بنویسند، در جریان کار بیاید. باید حقایق خارج از کشور بیان شود. ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می­‌کنند، دشمن و ضد نظام نیستند. باید ظرفیتشان را فعال کنیم.

انتهای پیام//

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *