عملکرد شورای تحول درعلوم انسانی ضعیف است

زهره طبیب زاده نوری در گفت و گو باخبرنگار «پایگاه خبری_ تحلیلی طلیعه»؛ با بیان اینکه ساختار دانشگاه های ایران چه در رشته های علوم انسانی و چه در رشته های غیر علوم انسانی اساسا غربی است، گفت: متاسفانه درمورد دانشگاه های ما اغلب وجوه متون، استاد، دانشجو و ساختاراداری و مدیریتی دانشگاه ها به سمت غربی شدن پیشرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران دانشجویان با هر نوع گرایشی توان ورود به دانشگاه را داشته و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد که همین امر مشکل زا است،‌ افزود: بعد از انقلاب فرهنگی دوره های ارزیابی مختلفی در خصوص سلامت، اعتقادات دینی و سیاسی اساتید ایجاد شد که در حال حاضر برخی دوره ها کمرنگ و بخشی دیگر پررنگ و به طور جدی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در همین دوران اساتیدی در دانشگاه ها حضور دارند که صراحتا به نهاد های انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب توهین کرده و آنها را با ایمیل برای تمامی اساتید ارسال می کنند،‌ ادامه داد: اگر در دانشگاه ها نهادی برای ارزیابی سلامت اساتید وجود دارد نباید شاهد ادامه فعالیت این اساتید و تکرار چنین حوادثی باشیم.

طبیب زاده با بیان اینکه برخی حوادث نشان می دهد که برای ورود اساتید هیات علمی جذبی وجود ندارد به همین دلیل شاهد حضور فعالان جریان فتنه در دانشگاه ها هستیم، تصریح کرد: حضور افرادی با جریاناتی که حیات انقلاب اسلامی را به مخاطره انداخته و نظام را به چالش امنیتی سیاسی می کشند نشان می دهد که در خصوص گزینش استاد و دانشجویان در دانشگاه ها به درستی عمل نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال ۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی نحوه ثبت نام دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق گزینش است اما این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است، توضیح داد: متاسفانه هم اکنون شاهد بازگشت دانشجویانی دارای محکومیت قضایی و امنیتی به دانشگاه ها هستیم که خود خطری برای جامعه دانشگاهی محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به مناسبات میان دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه ها ادامه داد: در حال حاضر مناسبات میان دانشجویان اسلامی نبوده و شاهد مثال آن برگزاری اردوهای مختلط و برگزاری مسابقات فوتبال دختر و پسر با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه در رشته های علوم پزشکی مناسبات بین پزشک و بیمار با وجود طرح قانونی انطباق، دینی نیست، تصریح کرد: اسلامی نبودن این مناسبات به مناسبات بین استاد و دانشجو، دانشجو با دانشجو تعمیم می یابد؛ اسلام ممکن است در مورد محتوای رشته های علوم پزشکی و فنی نظر خاصی نداشته باشد اما درمورد مناسبات آن نظر دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت متون آموزشی که در دانشگاه ها در حال تدریس است، توضیح داد: در دانشگاه های ایران غیر از برخی دانشگاه های خاص، درسی با عنوان مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و جامعه شناسی اسلامی وجود ندارد و اغلب متون غربی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نوشتن کتب دانشگاهی بر اساس مبانی اسلامی یک امر سازمان یافته و سیستماتیک نیست، تصریح کرد: ممکن است برخی اساتید متناسب با تمایلات شخصی خود دست به اقداماتی زده باشند اما تاکنون سرفصل دروس ومحتوای آنها هیچ تغییری نکرده است.

طبیب زاده با اشاره به ایجاد شورای تحول علوم انسانی با بیان اینکه روند این شورا روندی کند بوده و امکانات قابل قبولی در اختیار ندارد، افزود: شرایط اعضای شورای تحول علوم انسانی به گونه ای نیست که بتوانند فارغ از مسئولیت های دانشگاهی وقت خود را صرف این امور کنند.

وی با بیان اینکه تغییر در رشته های علوم انسانی برنامه ای بلند مدت است، توضیح داد: متاسفانه به این امر حیاتی برای یک جامعه اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است بهایی داده نشده و وزارتخانه ها نیز همکاری لازم را انجام نمی دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به اقدام جهت تحول در علوم انسانی است، گفت: این شورا باید تعداد قابل توجهی استاد دانشگاهی را برای تغییر سرفصل دروس و نگارش کتب آماده کرده و زمان آنها را برای انجام این کار آزاد گذارد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای تحول در علوم انسانی از کمبود بودجه و وقت کافی برای فعالیت در این زمینه شکایت می کردند، ادامه داد: حرکت مورچه وار به سمت تحول در علوم انسانی نشان دهنده عدم وجود سازوکار مناسب در این زمینه است.

طبیب زاده با بیان اینکه در صورت اعتقاد به تحول در علوم انسانی باید کرسی های نظریه پردازی در این زمینه برگزار شود، توضیح داد: اندیشمندان علوم حوزوی و علوم انسانی غربی باید به بحث و گفت وگوی متقابل در مورد تئوری های مورد نظر و ایجاد سازوکارهای مناسب برای تحقق این امر در کشور بپردازند.

وی با بیان اینکه بحث تحول در علوم انسانی توسط مسئولان مربوطه و شورای تحول جدی گرفته نشده است، گفت: اعضای شورا وحتی رئیس آن دکتر حداد عادل به دلیل داشتن مشغله های فراوان چه در مجلس و چه در سایر نهاد ها توان پرداختن به این موضوع را ندارند بنابراین باید تصمیمی جدی گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با بیان اینکه افزایش کمی دانشگاه ها ضرری جدی برای افزایش کیفی آن است، ادامه داد: افزایش ظرفیت دانشگاه ها و گسترش کمی آنها خیانتی بزرگ به انقلاب و کشور است و برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب تهدیدی در ارتباط با تحول در علوم انسانی است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد طرح بحث قبح علوم انسانی بدون تحول از طرف رهبر انقلاب بودیم، تصریح کرد: متاسفانه طی ۱۰ سال اخیر عکس فرمایشات رهبری عمل شد و افزایش تعداد و کمیت رشته های علوم انسانی همچون افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد یا پیام نوربدون اصلاح ساختاری آن انجام شده است.

طبیب زاده نوری با اشاره به تصویب مصوباتی چون سند اسلامی شدن دانشگاه ها و سند جامع علمی کشور توسط شورای انقلاب فرهنگی، گفت: با توجه به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، نقش مجلس در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها تنها نقش نظارتی است و نمی تواند به طور خاص برای دولت تصمیم بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه دولت یازدهم در بحث اسلامی شدن علوم انسانی نه فکری کرده و نه توان تحقق آن را دارد؛ ادامه داد: شورای انقلاب فرهنگی کمیته ای به نام کمیته اسلامی کردن دانشگاه به ریاست وزیر علوم دارد که اعضای کمیته اسلامی کردن دانشگاه های مجلس اجازه ورود به جلسات آن را ندارد و تنها رئیس کمیته در این جلسات حضور می یابد که فرصت بیان مساله را هم پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه کمیته اسلامی سازی شورای انقلاب فرهنگی کوچکترین اطلاعی در مورد اقدامات انجام شده در اختیار مجلس قرار نمی دهد و مجلس از روند انجام کار هم مطلع نیست، تصریح کرد: در وزارت علوم نه تنها کوچکترین اقدامی در ارتباط با سند اسلامی شدن دانشگاه ها صورت نگرفته بلکه سیری معکوس و قهقرایی در این زمینه داشته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *