عادل پیغامی در همایش اقتصاد مقاومتی:

اهرم مقاوم‌سازی اقتصاد، هویت است/با مقاومت شناخته می‌شویم

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از ستاد خبری همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، صبح امروز ۴ اسفندماه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ و اقتصاد که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، بیان داشت: نقطه محوری و اصلی همه آنچه در حوزه انقلاب اسلامی و در حوزه نهضت ها و بیداری ها محل بحث ماست در کلمه هویت می توان گنجاند .

وی افرود: آنچه دغدغه ما در اقتصاد اسلامی است و در این همایش به آن توجه جدی می شود مقوله هویت است اگر هویت مان الهی و برگرفته از سنت نبوی و ائمه معصومین نباشد و همچنین با بزرگان اندیشه و تاریخ مان گره خوب نخوریم بی هویت ایم.

عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما در عرصه اقتصاد امروز حتی در حوزه کلید واژه ها هم بی هویت ایم، یعنی وقتی صحبت از مصرف می شود نمی دانیم این کلیدواژه چه معنایی دارد ؟ طبیعتا در شرایط بی هویت شخص انسان باقی نمی ماند. حتما این ظرف خالی با یکسری فضاهای به هم ریخته بومی و خارجی پر می شود.

وی با بیان اینکه دغدغه ما در اقتصاد مقاومتی و در نقطه اصلی اهرم مقاوم سازی، چیزی جز هویت نیست، افزود: آنچه موجب شکنندگی و آسیب اقتصاد ما می تواند باشد بی روح بودن رفتارها، ساختارها و نهادهای اقتصادی کشور است. امروزه روح و جانشان آن گونه که ما می خواهیم و انتظار داریم همسو با انقلاب باشد، نیست.

پیغامی خاطرنشان کرد: نگاهی به آبخیزداری در کشور داریم پدران ما سالیان سال با قنات در مزرعه ها سروکار داشته اند آبخیزداری ما یک جریان بی هویت است و با تاریخ مان گره نخورده و ما حتی امروزه از مدیریت قنات های خودمان و لایروبی آنها عاجزیم و دانش آن مغفول و گمشده است. شهرسازی و معماری مان هم بی هویت هستند .

این استاد دانشگاه یادآور شد: الگوی مصرف امروزی ما در خانواده ها حتی با مصرف پدران مان هم ربط تاریخی پیدا نکرده و این فهرست را هرکجایش را پیش بروم مشکل داریم ، فهرستی از پیوندهای افقی و عمودی عرضی و طولی را باید به عنوان آسیب شناسی مقوله اقتصاد مقاومتی مورد بحث قرار دهیم .

وی با اشاره به عنوان همایش اظهار داشت : ما در عرصه اقتصاد سالهاست که فرهنگ و سیاست را آنگونه که باید باشد ، نداریم و پیوست فرهنگی برای پروژه های اقتصادی هم وقتی مطرح می شود اساسا به عنوان یک جریان شکلی و قالبی هم انجام نمی شود.

پیغامی گفت: این بی هویتی و بی روحی در تک تک لایه ها قابل مقایسه است و ما در دانشگاه های مان تا چه حد می توانیم کار بین رشته ای و میان رشته ای بین فرهنگ، سیاست و اقتصاد را انجام دهیم و دانشجویان مان چقدر برای مطالعات میان رشته ای فرهنگی سیاسی و اقتصادی آماده می شوند؟

عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: چرا در دانشگاه های خارجی رشته تلفیقی تدریس می شود؟ چرا آنها به ابعاد ترکیبی تا این حد علاقه دارند  و ما نداریم. سیاست زدگی ما آنجایی وارد حوزه اقتصاد می شود که کارشناس و برنامه ریزان اقتصادی آنچنان که باید با سیاست آشنا نیستند.

وی بیان داشت: آقا فرموده اند اقتصاد مقاومتی راهی است که آمریکاییها و دشمنان رفته اند و ما باید برویم و البته جهت مان ۱۸۰ درجه متفاوت است، پدر لیبرالیسم نوین، جان استوارت میل می گوید: اقتصاددانی که جز اقتصاد نداند اقتصاد را هم نمی شناسد. من متاسفم عرض کنم در دانشگاه ها و دانشکده های اقتصاد بی هویت ما اساسا فرهنگ و تاریخ خوانده نمی شود و حتی همان اقتصاد هم خوانده نمی شود.

پیغامی خاطرنشان کرد: دانشجوی اقتصاد ما و امتدادهای تاریخی ملی و هویتی و بومی و ایرانی و اسلامی اش را من می گذارم کنار و می گویم حداقل غرب زده نباش و با جریان و امتداد علمی همان جریانی که پایش سینه می زنی باش که اگر باشی می بینی یک هویت مقاوم ساز اقتصادی را در غرب و می بینی بالغ بر ۱۲ تئوری مقاوم سازی در خود غرب وجود دارد و حتی آنها را هم در دانشکده های ما به دانشجویان مان آموز نمی دهند.

به گفته این استاد دانشگاه، آنچه ما لازم داریم یک امتداد هویتی و تاریخی در عرصه های ایرانی اسلامی است.

عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: چرا من، همکاران و دانشجویانم تاریخ نمی خوانیم، چرا تاریخ در دانشکده های اقتصادی ما اندک خوانده می شود در حالی که می دانید مسایل انسانی همه محفوف در هویت های تاریخی هستند و اگر تاریخ را نشناسیم آینده را هم نمی شناسیم.

پیغامی تاکید کرد: شومپیتر اقتصاددان بزرگ می گوید فاصله های میان قرن ۷ و ۸ هجری و آنها برای خودشان می گویند فاصله قرن های ۱۰ تا ۱۵ و ۱۶ میلادی را شکاف تاریخی می نامد. اینجا سؤالی مطرح می شود که این ۶۰۰ سال چه بود که در هیچ کدام از اسناد، مدارک و مستندات اندیشه های اقتصادی غرب خوانده نمی شود؟ دقیقا فضای شکوفایی تمدن اسلامی ماست که خوانده نمی شود و دانشجویان ما نمی دانند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: این بی هویتی ما را به آنجا رسانده که حافظه های تاریخی ما خالی از تاریخ گذشته و معاصر است، شخص حتی اگر بداند پدرانش بر سر چه سفره هایی می نشسته اند. در همین تاریخ معاصر، اقتصاد ما در درجه های بالایی مقاوم می شود.

وی بیان داشت : پیوندهای افقی بین ساحت های فرهنگ و سیاست نیست و کارشناسش را هم نداریم و برنامه ریزش در این وادی نیست و تصمیم گیرش به این موضع کم توجهی می کنند. پیوندهای طولی ما هم با تاریخ و آینده مان از هم گسیخته اند.

عضو علمی ارشد اقتصاد مقاومتی گفت: بعد از قاجار گسیختگی عمیق بین فرهنگ،‌ اقتصاد و سیاست داشتیم. اینها در دوره پهلوی هم ادامه یافت و اسناد بالادستی هم نتوانسته گسیختگی را برگرداند. مشکل در اقتصاد مقاومتی الفاظ تکنیکال نیست، بلکه در روح و جان است. ما به مقاومت شناخته می‌شویم، امروزه با گفتن اقتصاد مقاومتی آنچه جان و روح انقلاب اسلامی بود، سیاست را فتح کرد، اما هنوز اقتصاد را فتح نکرده است. برای تزریق روح و جان چاره‌ای نداریم، جز اینکه آن را دریابیم. امیدواریم همه فعالان حوزه اقتصاد هویت تاریخی را فراموش نکنند.

پیغامی افزود: دانشجویان تمایز خط فکری مدرس با سید جمال را نشنیده و طلاب حوزه هم نشنیده اند، چرا که اگر شنیده بود، حوزه مسیر سیدجمال را طی نمی‌کرد و به سمت خط فکری مدرس می‌رفت.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *