۳ علت ناکارآمدی علوم انسانی/ برخی سرفصلها عمر ۳۰ ساله دارند

عضو شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: واقعا مایه تعجب است که برخی ازسرفصل‌های رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه‌ها، بیش از سه دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده‌اند.

همایش منطقه ای کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در این همایش گفت: اولین علت ناکارآمدی علوم انسانی عامل معرفتی است و علت اصلی این ناکارآمدی، عدم تسلط بر روش شناسی علم است.

وی افزود: ما در زمینه روش تحقیق ضعف داریم و آنچه امروز می‌بینیم فن است نه روش و باید برای رفع این نقیصه به روش‌های بومی توجه بیشتری شود.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: عدم توجه کافی به فلسفه علم که مبین چیستی و چرایی علم است، ضعف بعدی در زمینه علوم انسانی محسوب می‌شود.

 عضو شورای ارتقاء و تحول علوم انسانی گفت: عدم پیوند کافی علوم انسانی با جامعه، ضعف دیگر در این زمینه است و دانشمند علوم انسانی باید نسبت به معضلات جامعه در ابعاد مختلف تحلیل و راه حل داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر مشاهده نمی‌کنیم.

عضو شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: واقعا مایه تعجب است که برخی ازسرفصل‌های رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه‌ها، بیش از سه دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده‌اند.

 در ادامه انسیه خزعلی رئیس دانشگاه  الزهرا(س) نیز در این همایش گفت: راه حل بومی و آنچه که با توجه به مقتضیات علمی کشور تدوین می‌شود، راه حل موضوع علوم انسانی است.

وی افزود: البته غرب دستاوردهای مثبتی هم داشته که باید مورد استفاده قرار گیرد اما این دستاوردها به عنوان یک ابزار باید با جهت‌گیری حکمت دینی به کار بسته شوند.

منبع: طلیعه

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *