پیاده‌روی اربعین باعث تقویت قدرت اسلام می‌شود/بسترهای تمدن‌ساز پیاده‌روی اربعین

به نقل از ستاد خبری نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، درباره ابعاد تمدن سازی پیاده روی اربعین، گفت: مهمترین جنبه حرکت انقلابی و شهادت طلبانه سیدالشهدا(ع)، اصلاح گری جامعه بود. به استناد فرمایشات امام که فرمودند: «رِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر وَ أَسِیرَ بِسِیرَهِ جَدِّی وَ أَبِی‏» و جای دیگر هم فرمودند «من برای طلب اصلاح امت جدم قیام کردم.» بنابراین باید این جنبه واقعه عاشورا، یعنی الگو شدن، نه تنها ایجاد تحول اجتماعی، بلکه الگو شدن برای جامعه مطلوب و و ایده آل از سیدالشهدا(ع) و ارزشهای که بر مدار آن انقلاب رخ داد، آموخت.

وی در ادامه بیان کرد: از طرفی بسیج و گسیل عمومی که به اشاره امام حسن عسگری (ع) در کنگره اربعین اتفاق افتاده و می افتد حرکت جمعی و مدنیتی اسلامی را در آن مقطع به نمایش می گذارد و جلوی چشم همه مسلمان ها و جهانیان، این مدنیت با همه معادلات و محاسبات سبک زندگی جدید در قبال سبک زندگی غرب کاملا متفاوت است بلکه سبک زندگی شیعیان(مردم عراق و مردم ایران) در غیر این ایام نیز متفاوت است. به همین خاطر نباید زیارت اربعین را تنها امری عبادی قلمداد کرد که مردم به شوق زیارت سیدالشهدا(ع) گروه گروه از اقصی نقاط عالم برای کسب ثواب به زیارت حضرت(ع) در یک زمان و مکان معین جمع می شوند.

حجت الاسلام پیروزمند تصریح کرد: هر چند محور و انگیزه مهم مردم، انجام زیارت است، اما پشت این زیارت، میثاق با اباعبدلله حسین(ع) و اقامه ارزشهایی است که سیدالشهدا(ع) خون مقدس خود را برای آن فدا کردند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تمدن اسلامی تجلی عینی بروز و ظهور ارزشهای اسلامی، تحول و سبک زندگی اسلامی است و در جامعه ای که روابط و مناسبات اجتماعی آن، برای تحقق آرمانهای اسلام و مبتنی بر ارزشها و احکام اسلامی شکل می گیرد؛ می توانیم ارتباط و تشابهی بین آنچه که در ایام کنگره اربعین اتفاق می افتد با آنچه که در تمدن اسلامی باید آن را جست و جو کنیم، مشاهده کنیم.

حجت الاسلام پیروزمند بیان کرد: می توانیم در کنار مباحث اندیشه ای و فکری که راجع به تمدن اسلامی انجام گرفته و بیش از این باید صورت بگیرد، از طریق واکاوی این واقعه باشکوه به جلوه های از تمدن اسلامی، معادلات و سازوکاری که می تواند ما را به تمدن اسلامی نائل کند، دست پیدا کنیم.

وی در ادامه سخنانش افزود: اگر که ظرف تحقق تمدن اسلامی را جامعه بگذاریم و جامعه را دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی قرار دهیم در کنار آن رشد فردی را هم در بستر این جامعه امکان پذیر بدانیم و در دل او تعریف کنیم، بر این اساس می توانیم انتظار داشته باشیم در کنگره اربعین با واکاوی زوایای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی به الهام بخشی برای تمدن اسلامی بیش از پیش نائل آییم.

وی ابراز کرد: تاثیر اربعین در واسازی، استحکام بخشی و الهام بخشی الگوی پیشرفت سیاسی در جامعه اسلامی کاملا مشخص است. اگر ساختار سیاسی را بستر تولید، توزیع و بهره برداری از قدرت قلمداد کنیم، پشتوانه مهم و اصلی و متغیر اصلی در ایجاد قدرت سیاسی، تمایلات و گرایشات مردم است.

وی گفت: هر جامعه ای که بتواند به هر طریقی پیوند بین تمایلات و گرایش های مردم را به نحو مستحکم تر، منسجم تر، جامع تر و فراگیرتری ایجاد کند، در ساخت قدرت موفق تر ظاهر شده است. چه اینکه تجربه این معنا را در انقلاب اسلامی مردم ملاحظه کردند، که امام(ره) محوریت موضوع با ظهور شخصیت خودشان و تجلی دادن به ارزش های اسلامی و اعتمادی که مردم به فقیه گران‌مایه، عارف و صادق عمل آوردند، عملا محور قدرت را تغییر دادند یعنی گرایشات مردم، آنچه که فطرت و سنت تاریخی آنان بود، یعنی ارزش اسلامی سوق پیدا کرد و این محور تغییر گرایشات مردم، ساماندهی و آرایش گرایشات، در پی آن انسجام و همدلی را به ارمغان آورد.

حجت الاسلام پیروزمند اظهار کرد: اوج این مسئله و بروز عام تر و فراگیرتر این مسئله در دنیای اسلام را به ویژه حداقل در دنیای تشیع را در کنگره اربعین مشاهده می کنیم. کنگره اربعین نمایش نه تنها قدرت تشیع، بلکه نشان دهنده معادله تولید قدرت در دنیای اسلام و دنیای تشیع است به علت اینکه مردم با تولی، تبعیت و میثاق با سیدالشهدا(ع) به همدلی زائدالوصف نائل می شوند که این همدلی سایر عوامل به ظاهر تفرقه آمیز را تحت الشعاع خودش قرار می دهد. این مسئله بسیار مهم و مورد نیاز دنیای اسلام است.

وی ادامه داد: یکی از تجلی های مهمی که در کنگره اربعین به چشم هر بیننده ای می آید این است که در آنجا عرب و عجم، کرد و بلوچ و ترک مطرح نیست. کسی به رنگ، نژاد، قومیت فرد نگاه نمی کند و همه به این نگاه می کنند، که فرد شیعه علی بن ابی طالب(ع) است و فدایی ارزش ها و زائر سیدالشهدا(ع) است.

وی گفت: این امر نشان دهنده این است که ارزش و معیار بیعت با امام است و جریان ولایت و امامت در وجود تک تک افراد به عنوان، محبت عمیقی بین افراد شکل می گیرد، که این محبت از صمیم قلب افراد را بهم نزدیک می کند. این پیوند عاطفی بر محور سیدالشهدا(ع) باعث همگرایی و انسجام در تمایلات مردم می شود و این همگرایی باعث ایجاد انسجام، وحدت و از خودگذشتگی و اعتماد متقابل می شود.

حجت الاسلام پیروزمند ابراز کرد: عنوان زائر سیدالشهدا(ع) برای اهل عراق کافی است تا عمق اعتماد خودشان را به زائران عرضه کنند. شاهد عینی ماجرا این است که مردم عراق چه در شهر، روستا و هر مسیری که با زائرین سیدالشهدا(ع) مواجه می شوند درِ خانه هایشان به روی زائرین باز است و آنها را تا خصوصی ترین حوزه زندگی شان وارد می کنند و هیچ نگران نیستند که فرد غریبه ای را وارد زندگی خود می کنند. این امر، اعتماد اجتماعی را می رساند و این اعتماد زیرساخت قدرت را در هر جامعه ای تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: اما دنیای غرب می خواهد این قدرت را از طریق زور، شهوت، حرص به دنیا ایجاد کند و با این امور و القای این موضوع که اگر پایبند ساختار تشکیل شده من باشید، دنیای بهتر، رفاه بیشتر و لذات بالاتری دست پیدا می کنید که در پی آن اعتماد به قوانین، سازمان ها و اعتماد به حاکمیت را ایجاد می کند.

وی افزود: در حالی که نظام الهی، ریشه اعتماد و محبت بر محور ولایت ولی الله امام زمان(عج) شکل گرفته است و این کاملا معنای متفاوت و عمق بیشتری دارد. منتها باید تاسف بخوریم از اینکه این سرمایه بی نظیر در اختیار ماست اما وقتی که در طراحی ساختار اجتماعی در کشور شیعی، اسلامی و ایران ملاحظه می کنیم، عملا به این سرمایه در بستر اجتماعی و در ساخت قدرت میانی و خرد توجه کافی نمی کنیم و بعضا با التقاط در مبانی جریان قدرت، می خواهیم اعتماد را از جریان های دیگر ایجاد کنیم.

حجت الاسلام پیروزمند بیان کرد: مسلما، این نوع محبت را نمی توانیم فراگیر و عمومی کنیم و طبیعتا لطمه خواهیم دید. البته در ایران باید این مسئله را مورد توجه جدی قرار داد، که در ایران اسلامی به لطف الهی و عنایت امام عصر(عج) الگوی مردم سالاری دینی، به برکت انقلاب تحقق پیدا کرد و اعتماد بین امت و امام بر محور ارزش های حسینی شکل گرفت و روز به روز هم استحکام پیدا کرده است. نهایتا ما بتوانیم این پیوند را به صورت فراگیرتری در رفتارهای اقتصادی و فرهنگی در ساختار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: روحیه جمع گرایی، وحدت، محبت هم بستگی و انسجام اجتماعی و همگرایی تمام مشخصه هایی است که در کنگره اربعین بر محور سیدالشهدا(ع) به وضوح به نمایش گذاشته می شود و از طریق واکاوی این تجربه ارزشمند معاصر که ریشه تاریخی هم دارد می توانیم به تقویت بنیان و ساختار قدرت در دنیای تشیع و دنیای اسلام بپردازیم.

وی اظهار کرد: هر جا اولیای الهی فرصت پیدا می کنند و نمایش قدرت عظیم به این کیفیت اتفاق می افتد، حتما دستگاه ابلیس به اضطراب می افتد و در پی آن است که این امر را بد جلوه دهد و آن را خراب کند. این آفتی است که باید مراقب بود تا از آن سمت لطمه ای وارد نشود و دشمن تلاش می کند تا از این طریق وارد شود. یکی از آن نمونه ها ایجاد و بزرگ کردن ریشه های اختلاف و تفرقه به ویژه میان مذهبیون علمای تشیع در سرزمین عراق است.

حجت الاسلام پیروزمند در پایان سخنانش گفت: ایرانیان که با عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) وارد سرزمین عراق می شوند باید آمادگی داشته باشند تا با یک شرایط فرهنگی متفاوت روبه رو شوند و این ارتباط سینه به سینه ای که با مردم عراق پیدا می کنند را مغتنم بشمارند و از این موضوع در جهت تقویت قدرت اسلام استفاده کنند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *