با حضور سقای بیریا؛
هشتمین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی برگزار شد
به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از صدرا؛ هشتمین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور صاحبنظران و پژوهشگران با موضوع «بازتبیین مفهوم سبک زندگی و سبک زندگی اسلامی»، ۲۵ شهریورماه در مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی (منا)، از ساعت ۹ تا ۱۱ بر شد.
در ابتدا سید مجید امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر جلسه به اساتید و پژوهشگران خوش آمد گفت و سپس ایدهپرداز مهدیزاده، پژوهشگر حوزه روانشناسی اسلامی مقاله خود را ارائه داد و خاطرنشان کرد: که در این مقاله با سه رویکرد جامعهشناختی، روانشناسی و اسلامی به سبک زندگی پرداخته است.
وی در ابتدا به تعاریف سبک زندگی از منظر جامعهشناسی پرداخت و در نقد و بررسی تعاریف ارائه شده گفت: در این تعاریف به «رفتار با قید نمود جمعی» توجه شده ولی به احساس و تفکر توجه نشده. در علم روانشناسی نیز نه تقریباً همه روانشناسان به آن اذعان دارند، «فردی بودن سبک زندگی» است.
این پژوهشگر در ادامه افزود: دو واژه از واژههای قابل انطباق با سبک زندگی در اسلام، «سنت» و «سیره» است. سنت از نظر لغوی به سه معنای «روش»، «جریان مستمر» و «شکل و صورت» به کار رفته و استعمالهای قرآنی و روایی در معنای اوّل به کار رفتهاند و سیره همان «نوع سبک و روش خاص زندگی هر فرد» است. لذا با توجه به توضیات فوق، سن و سیره مترادف هستند.
مهدیزاده در پایان تعریف سبک زندگی اسلامی را این چنین ارائه داد: «روش و شیوه نسبتاً ثابت و تجویزی اسلام در فکر، احساس و رفتار برای رسیدن به اهداف موافق با آن».
در ادامه نشست، حجتالاسلام والمسلمین ناصر سقای بیریا، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، یکی از اساتید داور مهمترین نظرات خود را این چنین بیان کرد: موضوع بحث خوب تبیین شده است. اینکه جنابعالی گفتید سبک زندگی اسلامی و واژه «سنت» در قرآن خیلی نزدیک است، درست است ولی اشکال هم دارد؛ زیا در قرآ، واژه «ست» در مورد کافران هم به کار رفته است. لذا باید موضوع سبک زندگی را در قرآن و روایات جدا مطرح کنید و همچنین در نتیجهگیری، تعریف سبک زندگی اسلامی و ویژگیهای آن را جدا مطرح کنید.
وی افزود: به نظر من معنای سبک زندگی همان تعریف آدلر است: «انعکاس و مقتضیات شخصیت در زندگی عینی»، امّا این به معنای قبول ویژگیهای آن نیست و مؤید آن تعابیر «سنت» و «سیره» است، به خصوص تعبیر «سیره».
در ادامه یکی دیگر از اساتید داور، حجتالاسلام والمسلمین کاویانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارزیابی پرداخت و گفت: اصلیترین نکته بنده، مخالفت در انتخاب نوع موضوع است. به نظرم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و جامعه امروز، اگر ایشان به بررسی سبک زندگی در یک مجموعه میپرداخت و راهکار ارائه میداد، بهتر بود.
وی در ادامه افزود: سبک زندگی آنجا معنا پیدا میکند که در رفتارها نمود پیدا کند، نه اینکه فقط به ریشهها پرداخت. تعریف نهایی آقای مهدیزاده خوب است، امّا به نظرم این تعریف جامعتر ست زیرا در آن نگاه اصلاحگرایانه و عینیتگرا لحاظ شده است. «روش نسبتاً ثابت احساس، تفکر و رفتار افراد و گروهها در رسیدن به اهداف و حلً مشکلات».
در پایان نشست، مهدیزاده گفت: اینکه گفته شد با انتخاب موضوع مخالفت وجود دارد، بنده عرض میکنم که موضوع پایاننامه بنده روانسنجی بوده و در آنجا به این نتیجه رسیدم که باید به مفهومشناسی بپردازم و این کار خیلی مهم است و نکته دیگر آنکه کار نوآوری این اثر، اضافه کردن احساس و تفکر در تعریف سبک زندگی و معادل دانستن سنت و سیره با سبک زندگی اسلامی بود.
اتها پیام/