موضوع علم دینی در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد
حجت الاسلام والمسلمین علی فلاح رفیع، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: بسیاری از انسان ها چنین تصور می کنند که موجودات غیر انسانی نیز جهانی همچون جهان ما دارند چون نگاه ما به عالم هستی نگاهی کاملا متفاوت از موجودات دیگر است. منظور از جهان پدیده ای موجود در جهان نیست بلکه تفسیر و تحلیل پدیده ها است.
وی افزود: فرق ما انسان ها و دیگر موجودات به وجود تفسیر و تحلیل از سوی ما انسانها و عدم آن از سوی دیگر موجودات است. آدمی، جهان را خود تفسیر می کند در حالی که موجودات دیگر اینگونه نیستند و دست کم به میزان انسان، جهان خود را تفسیر نمی کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در عین حال که واقعیت جهان قابل انکار نیست صرف واقعیت داری به شناخت آن منجر نمی شود بلکه تفسیر واقعیت نیز امری ضرروی است.
رفیع افزود: تفسیر جهان غیر از تجربه جهان است و تفسیر، مبتنی بر منبعی غیر از منبع تجربه است. منبع تجربی جهان، حواس مشترک بین انسان و دیگر موجودات است در حالیکه تفسیر، مبتنی بر نیروی عقل و اندیشه است که مخصوص آدمی است.
وی گفت: با تجربه به مدد عقل، علم تجربی حاصل می شود و بنابراین رکن اول علم تجربی، درک جهان به واسطه حواس آدمی است اما درک حسی جهان بدون عقل به علم منجر نمی شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: با تفسیر به مدد حس، نگرش فلسفی حاصل می شود، بنابراین رکن اول نگرش فلسفی به جهان عقل تفسیرگری است که با مدد حس می تواند به تفسیر جهان دست یابد.
رفیع در خصوص فلسفه ورزی در تفسیر اظهار داشت: تفسیر در عین حال که کاری فلسفی کردن بر روی واقعیت است خود می تواند واقعیاتی باشد که بر روی آن کار فلسفی و یا فلسفه ورزی صورت پذیرد. ما به تفسیر واقعیت نمی پردازیم، بلکه فلسفه را در هاون فلسفه می کوبیم و در نمد آن ورز می دهیم.
وی تاکید کرد: فلسفه خود پژوهش است و لزوما نباید انتظار پاسخ نهایی و یا حتی صحیح را از آن داشته باشیم. فلسفه هر مقوله ای را اعم از عینی و ذهنی در هاون خود قرار می دهد. ما نه تنها برای همه علوم فلسفه داریم بلکه برای فلسفه نیز فلسفه داریم و ابزار کار فلسفی، عقل آدمی است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تعدد تفسیرها خاطر نشان کرد: تفسیر و تحلیل تنها در میان آدمیان است و دیگر موجودات از آن برخوردار نیستند. تفسیر در انسان ها می تواند متفاوت باشد نه در تفسیر و تحلیل بلکه در حس و مشاهده نیز ممکن است تفاوت هرچند اندک وجود داشته باشد.
رفیع با اشاره به تفاوت نظریه و تفسیر اظهار داشت: نظریه ها تفاوت هایی را با تفسیرها دارند؛ نظریه ها نسبت به تفسیرها حکم مقدمه را دارند و نظریه ها، تفسیرها را به دنبال خود می آورند و با انباشت نظریه و یا تمرکز بر روی نظریه ای خاص، تفسیر خاصی از جهان شکل می گیرد.
وی گفت: نظریه ها به تبع علوم مبتنی بر آنها، فی حد ذاته نه دینی اند و نه غیر دینی. آنچه آنها را دینی یا غیر دینی می کند مفسر آنهاست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما علم دینی نداریم همانگونه که علم غیر دینی نداریم. به جای علم دینی، تفسیر دینی از علم وجود دارد، همانگونه که تفسیر غیر دینی از علم وجود دارد و علم به خودی خود بدون تفسیر مفسر، نه دینی است و نه غیر دینی.
رفیع اظهار داشت: عالمان و مبلغان دینی بیش از هر چیز باید سعی خود را برای باورمند کردن انسانها و بیدارسازی وجدان و فطرت خدایی آنها از راه های گوناگون همچون استدلال و حکمت و موعظه و جدال احسن به کار گیرند. با تحقق این امر نه تنها علوم که همه ذره ذره هستی، خدایی و دینی خواهد شد.
منبع: مهر
انتهای پیام/