حمید پارسانیا مطرح کرد:

لزوم بازاندیشی درباره معنای علوم انسانی و مفهوم علم

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین مراسمی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه برای اسلامی سازی علوم انسانی مؤثر باشد.
وی در این مراسم که در مرکز همایش های بین المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را برای دانشجویانی که در این حوزه وارد می شوند فرصت مناسبی خواند و فرایند انتخاب دانشجویان در مشارکت برای این طرح را ترسیم کرد.
رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اندیشه و خودآگاهی بخشیدن به حوزه معرفتی در فراگیری دانش را ضروری دانست و بر لزوم بازاندیشی درباره معنای علوم انسانی و مفهوم علم تأکید کرد.
وی اظهار داشت: همانطور که برخی از اهل سلوک عمرشان را در یک مرتبه و مقام هزینه می کنند و از مقامات دیگر باز می مانند، در مراتب علم هم ممکن است این خسران رخ داده و اهل علم عمر خود را در شناخت و بسط یک نظریه که مربوط به یک حوزه و مقطع تاریخی خاص و مبتنی بر یک مبانی باشد هزینه کنند و از میدان هایی باید فتح کنند، غافل شوند.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در ادامه اهمیت طرح ملی نخبگان علوم انسانی را در آگاه سازی نسبت به ارزش وجودی دانش و جوینده دانش ارزیابی کرد و گفت: این طرح به ما می آموزد که یک ارزیابی انتقادی درباره راهی که در آن می رویم و افقی که در پیش روی ما است، داشته باشیم.
وی علم را از دو منظر جستجوی منطقی حقیقت آن و بررسی اینکه حوزه معرفتی علم با چه تعریف و چه مبانی شکل گرفته است، ارزیابی کرد و اظهار داشت: وقتی از این زاویه وارد شویم به خود نظریه عالم نمی شویم، بلکه درباره منطق حقیقت و درست بودن آن و جایگاه و مبانی که دارد می اندیشیم.
عضو شورای عالی تحول علوم انسانی ابراز کرد: گسستن از الزامات یا مفاهیمی که محیط بر ما تحمیل کرده است، نوعی برون رفت از فضای مشهورات زمینه و زمانه ما را می طلبد و اگر در این منظر وارد شویم همه عمر را هم صرف کنیم بر خود و فرهنگ و تاریخ راهگشا هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بازبینی تأثیر دانش و علم در حوزه فرهنگ و تاریخ جامعه را ضروری خواند و گفت: جامعه شناسان علم و معرفت درباره علوم مختلف از همین منظر وارد می شوند و بحث می کنند که این دانش با حوزه اقتصاد و سیاست چه تعاملی دارد و فایده و ضرر آن چیست.
وی از فرهنگ به عنوان زاویه دیگری نام برد که بیشتر از آن غفلت می شود و با بررسی چرایی حضور این فرهنگ و بسترهای فرهنگی و تعامل آن با علم اظهار داشت: جهان نوین و غرب در درون فرهنگ خود این نظریه ها را بر حسب نیازهایی که ایجاد کرده شکل داده و برای نیازهای اقتصادی و سیاسی خود آنها را به کار گرفته و در هیچ زمانی احساس چالش نکرده است.
دبیر قطب تعمیق ایمان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر رشته ای به اسم انسان شناسی و شرق شناسی به وجود آمده و در دل وزارت مستعمرات شکل گرفته، برای آن است تا وقتی این کشور وارد آن حوزه فرهنگی و یا آن بخش جهان می شود، با آن چگونه برخورد کند.
وی افزود: اگر رشته جامعه شناسی به وجود آمده برای آن است که مشکلات در عرصه کار، شغل، روستا و دیگر امور اجتماعی را حل کند و یا نیاز اقتصادی را تأمین کند، نظریه پردازان غربی وقتی درباره علوم انسانی می اندیشند نسبت این رشته ها با فرهنگی که در آن شکل گرفته مسئله آنها نیست.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا مسئله علوم انسانی اسلامی را در نوع تعامل این نظریه ها با فرهنگ اسلامی عنوان کرد و گفت: نسبت علوم انسانی با فرهنگ اسلامی پرسش مهمی است که در این حوزه مطرح می شود، اینکه بازار کار آن کجاست و آمایش سرزمینی به لحاظ اقتصادی و سیاسی با امکاناتی که در اختیار آن می گذاریم کدام نیاز از نیازهای ما را پاسخ می دهد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی در پایان طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را تمرین اندیشیدن درباره دانش های خود در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی از منظرها و زوایای مختلف دانست.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *