فقه و علوم انسانی به هم احتیاج دارند

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: گزاره‌های برآمده از علوم انسانی می‌تواند به عنوان بازو در نظام استنباط و تحقیق و پیاده کردن دین نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه فقه می‌تواند به علوم انسانی سمت و سو بدهد، تاکید کرد: یک دانشمند علوم انسانی اگر بخواهد وارد هنجارهای علوم انسانی بشود بدون شک باید مقلد فقه باشد و فقه را به عنوان دانشی که کاشف شریعت است قبول کند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر فقه از هنجارهای شناخته شده خارج نشود و عدول نکند، می‌تواند پاسخگوی همه وقایع دنیای معاصر باشد، اما شرط آن این است که انرژی‌های نهفته در فقه را پیدا کنیم.

آیت‌الله علیدوست، فقه و علوم انسانی را به دو بال یک پرنده توصیف کرد که به همدیگر احتیاج کامل دارند و باید در کنار همدیگر باشند تا به توسعه منجر شوند.
وی با بیان اینکه اگر به هر کدام از این دو بی‌مهری شود، دچار افراط خواهیم شد، تصریح کرد: البته علوم انسانی می‌تواند به موضوع شناسی و مصداق شناسی در فقه کمک کند.
برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: یک فقیه اگر بخواهد در عملیات استنباط، فقه پاسخگو به همه وقایع داشته باشد نمی‌تواند از آنچه که دانشمندان علوم انسانی به آن می‌رسند بی‌نیاز باشد.
آیت‌الله علیدوست تصریح کرد: علوم انسانی دانش‌هایی هستند که از هست‌ها و رابطه هست‌ها صحبت می‌کند و بعید می‌دانم کسی در این نقطه مناقشه داشته باشد.

منبع: طلیعه

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *