شناسایی چهره های ممتاز علمی در کنگره علوم انسانی اسلامی
فرزاد جهانبین، دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری این کنگره گفت: خوشبختانه مسیر کنگره سوم نسبت به ۲ کنگره قبلی رو به رشد بوده و این امر برای کارشناسان مشهود است.
وی با بیان اینکه «مسئله محور» شدن کمیسیون های سومین کنگره علوم انسانی اسلامی از جمله ویژگی های این کنگره محسوب می شود، اظهار کرد: گفتمان سازی و ناظر بودن بر مفاهیم بنیادی توسط کمیسیون ها در دستورکار سومین کنگره است و این امر با جدیت و دقیق تر دنبال می شود.
جهانبین با تاکید بر اینکه تعداد مقالات ارائه شده به سومین کنگره علوم انسانی اسلامی کیفی تر شده است، افزود: در دوره جدید افراد و صاحب نظرانی حضور یافته اند که برای خود صاحب سبک هستند.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه “کتاب نظریه” در این کنگره رونمایی می شود، تصریح کرد: این مهم در کنار ارائه مقالات در راستای نظریه پردازی تدوین شده است.
راه اندازی مرکز نوآوری و ایده پردازی برای شناسایی چهره های علمی
وی با تاکید بر اینکه در حدفاصل اتمام کنگره دوم و برگزاری کنگره سوم، مرکز نوآوری و ایده پردازی راه اندازی شد، ادامه داد: مرکز نوآوری و ایده پردازی با شناسایی افراد بر جسته زمینه رشد علمی را فراهم می کند.
جهانبین همسانی سطح علمی در کمیسیون های کنگره سوم را از دیگر نکات برجسته و ویژگی های بارز دانست و با بیان اینکه این مهم در کنگره های قبلی با ضعف روبرو بود، اظهار داشت: سطح علمی برخی کمیسیون های سومین کنگره علوم انسانی اسلامی در حد برگزاری یک همایش ملی ارزیابی می شود.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به مراحل ارزیابی علمی آثار برای حضور در سومین کنگره، اظهار کرد: در اولین مرحله ۲ داور آثار را ارزیابی کردند و با رای این افراد آثار منتخب به کنگره راه یافتند؛ در صورت عدم رای داوران در مرحله اول، داور سوم برای ارزیابی نهایی آثار را مورد بررسی قرار داده است.
جهانبین همچنین تاکید کرد: در سومین کنگره علوم انسانی اسلامی سطح داوری ها در جمع بندی نظریه پردازی ها افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه تجربه اسلام نشان داده بومی سازی علوم آثار خوبی داشته است، ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه بومی سازی علوم توسط کشورهایی نظیر چین، مالزی، لبنان، پاکستان و سایر کشورها انجام شده است.
حضور ۸ استاد برجسته جهان اسلام در کنگره علوم انسانی اسلامی
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه در هر کنگره ۷ الی ۸ نفر از صاحبنظران کشورهای جهان اسلام برای حضور در کنگره دعوت می شوند، گفت: این افراد دارای تجربیات و نظرات خوبی هستند از این رو مواضع علمی میهمانان بین المللی کنگره دارای کیفیت بالایی است.
جهانبین با اشاره به اینکه قبل از برگزاری هر کنگره جلسات هم اندیشی اساتید تشکیل می شود، گفت: در این جلسات آخرین دستاوردهای علمی مورد بررسی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه بدون تردید تحول در علوم انسانی جز با تعامل علمی و جدی حوزه و دانشگاه به سرانجام نخواهد رسید، افزود: تعامل دانشگاه و حوزه باید در عمل دیده شود؛ به عنوان مثال کمیسیون روانشناسی سومین کنگره علوم انسانی اسلامی از صاحبنظران دانشگاه و حوزه تشکیل شده است که این موضوع خود قدم برداشتن در راستای تعامل است.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه بحث و تبادل نظر میان اساتید دانشگاه و حوزه کمک شایانی به تحول در علوم انسانی می کند، اظهار کرد: تجربه تعامل بین حوزه و دانشگاه از جمله ویژگی های مثبتی است که در کنگره علوم انسانی اسلامی قابل مشاهده است.
جهانبین با اشاره به اینکه مسائل، مشکلات و نارسایی هایی در علوم انسانی دانشگاه ها وجود دارد، تصریح کرد: نارسایی ها در ۳ حوزه مبانی و بنیادها، نظام های نظری و علمی و کاربردی سازی علوم است.
وی ادامه داد: در برخی از مرحله های ذکر شده پیشرفت هایی نیز وجود دارد که قابل تقدیر است از این رو برای محسوس شدن پیشرفت ها باید منتظر سپری شدن زمان ماند.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به دیدار روسای دانشگاه ها با اعضا کنگره و تبدیل شدن دغدغه علوم انسانی برای مسئولان دانشگاه ها، گفت: به قول سعدی «مهری که به دل نشسته، به روزگاران بر زمین می نشیند» لذا پیش فرض های ذهنی که در این زمینه وجود داشته است با گذشت زمان بهبود خواهد یافت و خوشبختانه علوم انسانی در مسیر تکامل است.
جهانبین با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاه ها در گرو اسلامی شدن علم و دانش است، تصریح کرد: برخی از مفاهیم سوء استفاده می کنند و به اسلامی شدن علوم ضربه و خدشه وارد می کنند؛ باید روابط بین افراد و اساتید دانشگاه اصلاح شده و حرمت دانشجو و استاد حفظ شود.
وی با یادآوری این مطلب که علم ویژگی برتر انسان در بین مخلوقات است، ابراز کرد: مبانی علوم انسانی غربی با علوم انسانی اسلامی تفاوت دارند، زیرا آنها در هستی شناسی، انسان شناسی و سایر موارد به موضوعات به صورت تک بعدی نگاه کرده اند و موارد دیگر را غیر علمی می دانند.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با تاکید بر اینکه اسلامی سازی علوم دایره ترتیب علوم را افزایش می دهد، اظهار کرد: اندیشمندان و محققان علوم انسانی توانسته اند تعریفی جامع و دقیق از علوم انسانی ارائه دهند و تقریبا روزی ۵ نظر در زمینه علم دینی نشر پیدا می کند ولی باید منتظر ماند تا این نظریه ها در فضای منطقی هم دیگر را پوشش دهد و در معرض نقد و بررسی قرار بگیرند.
دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو رشد علوم انسانی است
جهانبین در ادامه به اهمیت ارتباط تحول در علوم انسانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدن همانند سخت افزار است و نیز معماری و روح حاکم بر یک تمدن فرهنگ یا همان نرم افزار است که نقش سیستم عامل را بازی می کند و این مهم در علوم انسانی گنجانده شده است.
وی همچنین مهمترین مسئله در ارتباط با تحول در علوم انسانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی را امتداد اجتماعی دینی عنوان کرد و افزود: امتداد اجتماعی دینی یعنی مبانی دینی مانند هستی شناسی اسلامی و غیره رواج پیدا کند و بر اساس آن نیز نظام سیاسی، اقتصادی و غیره گسترش یابد.
دبیر شورای سیاستگذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه های علمیه برای هر رشته انجمن های علمی تخصصی تشکیل شده است که به پیشرفت علوم انسانی اسلامی کمک زیادی می کند.
منبع:شبستان
انتهای پیام/