رضا غلامی در درس‌گفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی: مطرح کرد:

دین و عدالت مهمترین مولفه‌های تمدن نوین اسلامی است

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های صدرا  با توجه به اظهار علاقه شماری از دانش پژوهان به بسط و تعمیق مباحث تمدنی، سومین درس گفتار از سلسله درس گفتارهای «فلسفه تمدن نوین اسلامی» توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، عصر سه شنبه ۳ مردادماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

این درس گفتارها که طی ۱۰ هفته ارائه می شود، اصلی ترین مباحث مربوط به ماهیت، مولفه ها و الزامات شکل گیری تمدن جدید اسلامی را مورد بحث قرار می دهد و متن آن نیز پس از ویرایش به صورت کتاب منتشر می شود.

خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در سومین جلسه از این درس گفتار در ادامه می آید:

غلامی در این جلسه به بیان ویژگی های اساسی تمدن نوین اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه ویژگی های اساسی تمدن نوین اسلامی، همزمان مولفه های تمدن را هم به وجود می آورند، گفت: دین و عدالت مهمترین مولفه های حاکم بر مجموعه تمدن نوین اسلامی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: تمدن نوین اسلامی چه در ساحت نظر و چه در ساحت عمل، استنباط عالمان دین از اسلام است که در کلیات منطبق بر اسلام است و در جزئیات، بخشی از آن منطبق و بخش دیگر عدم مطابقت با اسلام را دارد.

غلامی در ادامه به بسترها و لوازم شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت لازمه قدم گذاشتن در تمدن نوین اسلامی، رسیدن به مرزهای و حتی عبور از علم است.

وی ابراز کرد: علوم انسانی اسلامی تلاشی برای تقرب به حقیقت است و این علوم لایه ای مهم از تمدن نوین اسلامی هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان ضرورت دستیابی به فناوری در تمدن نوین اسلامی، ابراز کرد: فناوری ها اعم از سنتی و مدرن نقش موثری در شکوفایی همه تمدن ها، مخصوصا تمدن نوین اسلامی دارد.

رضا غلامی با اشاره به اینکه شکل گیری تمدن و بقای آن، مرهون نوآوری است، گفت: هر تمدنی که با ضعف نوآوری روبه رو شود، تبدیل به تمدنی ضعیف می شود.

وی در انتها تاکید کرد:هر میزان جامعه اسلامی از کسب تمدن قدرتمند شوند به همان میزان از دایره سلطه پذیری خارج می شوند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *