جزئیات کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از شبستان؛ کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی(با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)» اردیبهشت سال ۱۳۹۷ برگزار می شود.

بی گمان بشر تنها در پرتو علم و آگاهی می تواند بر دشواری ها و پیچیدگی های حیات کنونی خود غلبه کند. توسعه علم و آگاهی توام با تعالی یکی از اهداف پیامبران الهی است. نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از همان آغاز توسعه و تعالی علم را جزو اهداف اساسی خود قرار داده است.

وظیفه مهم تعالی و توسعه علم به عهده نهادهای علمی گذاشته شده است. روشن است که توسعه علم بدون تعالی ممکن است نتایج زیانباری برای حیات بشر داشته باشد. توسعه و تعالی علم توامان تنها با نظریه پردازی و داشتن نظریه ای جامع و همه جنبه امکانپذیر است و عقلانیت وحیانی همان عنصر اساسی است که هم بر تعقل و عقلانیت بشر تاکید می کند و هم اتکا و ابتنا آن بر تعالیم الهی را در نظر می گیرد.

این گزارش می افزاید: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور با همکاری حوزه علمیه و بسیاری از مراکز و نهادهای علمی و فرهنگی کشور و با مشارکت شخصیت های علمی داخلی و خارجی، بر آن است تا به این مهم با طرح نظریه های رقیب و تضارب آراء و در قالب کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانی و وحیانی دست یابد و این کنگره را در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در دانشگاه تهران برگزار کند.

«بررسی شاخصه ها، الگوها و ساز و کارهای توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی»، «بررسی لوازم و نتایج تعالی و توسعه علوم در قلمروهای مختلف حیات بشری»، «نقد و بررسی نظریه علم دینی و لوازم و نتایج آن در توسعه و تعالی علوم»، «بررسی همه جانبه عقلانیت وحیانی به یعنوان نظریه اصلی کنگره»، «تدوین و انتشار کتاب مرجع مشتمل بر اندیشه های بنیادین علامه جوادی آملی به سه زبان» از اهداف این کنگره بین المللی عنوان شده است.

بر پایه این گزارش، کمیته های چهارگانه کنگره متشکل از کمیته علمی(متشکل از بیش از ۳۰ شخصیت علمی از داخل و خارج کشور)، کمیته اجرایی، کمیته بین الملل، کمیته دانشجویی است.

گفتنی است مهلت ارسال مقالات به این کنگره پایان اسفند ۱۳۹۷ اعلام شده است. پژوهشگران می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این کنگره و نحوه ثبت نام و ارسال مقالات به سایت کنگره به نشانی  www.icaj.ut.ac.ir مراجعه کنند.

پایان پیام/۲۴۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *