رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد:

به‌کارگیری علم؛ مسئولیت اصلی دانشگاهیان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر نقش دانشجویان در تحقق اقتصاد مقاومتی، به بیان راهکارهای ایفای نقش دانشجویان در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه تاکنون اقدامات صورت گرفته است؛ ازجمله اینکه در نهاد ریاست جمهوری، معاونتی علمی وجود دارد که کار آن حرکت دانشجویان به سمتی است که علم به منشأ ثروت تبدیل شود؛ چراکه تاکنون منابع اقتصادی از طریق فروش مواد خام تأمین شده است.

نقش دانشجویان در مقاوم‌سازی اقتصاد

وی ادامه داد:‌ اکنون قیمت جهانی نفت خام سقوط کرده است بنابراین به جای خام‌فروشی باید این نفت را به صدها کالا تبدیل کرده و کالاهای مشتقه را به فروش برسانیم. این روح اقتصاد مقاومتی است و این کار فقط از دانشجویان برمی‌آید.

نظری خاطرنشان کرد: کسی که دارای یک کارخانه است و کالایی را تولید می‌کند در شأن و توان او نیست که ماده خامی را به ده کالا تبدیل کند و این دانشگاه است که چون با دانش سروکار دارد باید آن را به منشأ ثروت تبدیل کند و در این صورت است که می‌توان اقتصاد را مقاوم کرد.

اهمیت دانش‌بنیان کردن اقتصاد

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: دانشگاهیان در شرایط فعلی، هم در رشته‌های فنی، هم پزشکی و هم علوم انسانی باید علم را بکار گیرند؛ چراکه علم‌آموزی صِرف در دانشگاه و تولید کتاب و مقاله دردی را دوا نخواهد کرد و با نیاز جامعه ارتباط مستقیمی ندارد.

وی افزود: باید علم دانشجویان به منبع رفع نیازهای جامعه تبدیل شده و اقتصاد، دانش‌بنیان شود. این دانش‌بنیان شدن اقتصاد، یکی از تقاضاهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانشگاهیان بود. این اتفاق در رشته‌های پزشکی در ایران رخ داد؛ چراکه قبلا در این زمینه صرفا کتاب‌های پزشکی خوانده می‌شد اما اکنون، دانشگاهیان با مشاهدات تجربی و با توجه به آشنایی با بیماری‌های موجود در ایران تصمیم می‌گیرند.

نقش دانشجویان در رهایی اقتصاد از وبستگی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: داروساز هم با توجه به مشاهداتی که انجام داده و تجربیاتی که کسب کرده است به تولید دارو می‌پردزد اما این اتفاق در رشته‌های فنی کمتر رخ داده است. به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاهیان با اتفاقاتی که در خط تولید ایران‌خودرو رخ می‌دهد آشنایی ندارند و لازم است این ارتباطات بیشتر شده و آسیب‌ها شناسایی شوند تا رفع آسیب رخ دهد و در اینصورت است که اقتصاد از وابستگی نجات پیدا می‌کند.

نظری در پاسخ به این پرسش که وحدت حوزه و دانشگاه را تا چه اندازه در حرکت انشجویان به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر می‌دانید؟ عنوان کرد: در این مورد، بیشتر مباحث مربوط به فرهنگ عمومی در رشته‌های فنی مطرح می‌شود که مهندسان و پزشکان، بیشتر نسبت به مسائل دینی حساس باشند تا بتوانند بهتر در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: در حوزه علوم انسانی، ارتباط با حوزه در این است که علمی که از غرب آمده باید با آموزه‌های دینی و اسلامی جامعه ما هماهنگ شده و بومی‌سازی شود.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *