
عادل پیغامی در همایش اقتصاد مقاومتی:
اهرم مقاومسازی اقتصاد، هویت است/با مقاومت شناخته میشویم
به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از ستاد خبری همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، صبح امروز ۴ اسفندماه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ و اقتصاد که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، بیان داشت: نقطه محوری و اصلی همه آنچه در حوزه انقلاب اسلامی و در حوزه نهضت ها و بیداری ها محل بحث ماست در کلمه هویت می توان گنجاند .
وی افرود: آنچه دغدغه ما در اقتصاد اسلامی است و در این همایش به آن توجه جدی می شود مقوله هویت است اگر هویت مان الهی و برگرفته از سنت نبوی و ائمه معصومین نباشد و همچنین با بزرگان اندیشه و تاریخ مان گره خوب نخوریم بی هویت ایم.
عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما در عرصه اقتصاد امروز حتی در حوزه کلید واژه ها هم بی هویت ایم، یعنی وت صحبت از مصرف می شود نمی دانیم این کلیدواژه چه معنایی دارد ؟ طبیعتا در شرایط بی هویت شخص انسان باقی نمی ماند. حتما این ظرف خالی با یکسری فضاهای به هم ریخته بومی و خارجی پر می شود.
وی با بیان اینکه دغدغه ما در اقتصاد مقاومتی و در نقطه اصلی اهرم مقاوم سازی، چیزی جز هویت نیست، افزود: آنچه موجب شکنندگی و آسیب اقتصاد ما می تواند باشد بی روح بودن رفتارها، ساختارها و نهادهای اقتصادی کشور است. امروزه روح و جانشان آن گونه که ما می خواهیم و انتظار داریم همسو با انقلاب باشد، نیست.
پیغامی خاطرنشان کرد: نگاهی به آبخیزداری در کشور داریم پدران ما سالیان سال با قنات در مزرعه ها سروکار داشته اند آبخیزداری ما یک جریان بی هویت است و با تاریخ مان گره نخورده و ما حتی امروزه از مدیریت قنات های خودمان و لایروبی آنها عاجزیم و دانش آن مغفول و گمشده است. شهرسازی و معماری مان هم بی هویت هستند .
این استاد دانشگاه یادآور شد: الگوی مصرف امروزی ما در خانواده ها حتی با مصرف پدران مان هم ربط تاریخی پیدا نکرده و این فهرست را هرکجایش را پیش بروم مشکل داریم ، فهرستی از پیوندهای افقی و عمودی عرضی و طولی را باید به عنوان آسیب شناسی مقله ات مقاومتی مورد بحث قرار دهیم .
وی با اشاره به عنوان همایش اظهار داشت : ما در عرصه اقتصاد سالهاست که فرهنگ و سیاست را آنگونه که باید باشد ، نداریم و پیوست فرهنگی برای پروژه های اقتصادی هم وقتی مطرح می شود اساسا به عنوان یک جریان شکلی و قالبی هم انجام نمی شود.
پیغامی گفت: این بی هویتی و بی روحی در تک تک لایه ها قابل مقایسه است و ما در دانشگاه های مان تا چه حد می توانیم کار بین رشته ای و میان رشته ای بین فرهنگ، سیاست و اقتصاد را انجام دهیم و دانشجویان مان چقدر برای مطالعات میان رشته ای رنی سیاسی و اقتصادی آماده می شوند؟
عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: چرا در دانشگاه های خارجی رشته تلفیقی تدریس می شود؟ چرا آنها به ابعاد ترکیبی تا این حد علاقه دارند و ما نداریم. سیاست زدگی ما آنجایی وارد حوزه اقتصاد می شود که کارشناس و برنامه ریزان اقتصادی آنچنان که باید با سیاست آشنا نیستند.
وی بیان داشت: آقا فرموده اند اقتصاد مقاومتی راهی است که آمریکاییها و دشمنان رفته اند و ما باید برویم و البته جهت مان ۱۸۰ درجه متفاوت است، پدر لیبرالیسم نوین، جان اتورت میل می گوید: اقتصاددانی که جز اقتصاد نداند اقتصاد را هم نمی شناسد. من متاسفم عرض کنم در دانشگاه ها و دانشکده های اقتصاد بی هویت ما اساسا فرهنگ و تاریخ خوانده نمی شود و حتی همان اقتصاد هم خوانده نمی شود.
پیغامی خاطرنشان کرد: دانشجوی اقتصاد ما و امتدادهای تاریخی ملی و هویتی و بومی و ایرانی و اسلامی اش را من می گذارم کنار و می گویم حداقل غرب زده نباش و با جریان و امتداد علمی همان جریانی که پایش سینه می زنی باش که اگر باشی می بینی یک هویت مقاوم ساز اقتصادی را در غرب و می بینی بالغ بر ۱۲ تئوری مقاوم سازی در خود غب وجود درد و تی آنها را هم در دانشکده های ما به دانشجویان مان آموز نمی دهند.
به گفته این استاد دانشگاه، آنچه ما لازم داریم یک امتداد هویتی و تاریخی در عرصه های ایرانی اسلامی است.
عضو ارشد شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: چرا من، همکاران و دانشجویانم تاریخ نمی خوانیم، چرا تاریخ در دانشکده های اقتصادی ما اندک خوانده می شود در حالی که می دانید مسایل انسانی همه محفوف در هویت های تاریخی هستند و اگر تاریخ را نشناسیم آینده را هم نمی شناسیم.
پیغامی ت کرد: شومپیتر اقتصاددان بزرگ می گوید فاصله های میان قرن ۷ و ۸ هجری و آنها برای خودشان می گویند فاصله قرن های ۱۰ تا ۱۵ و ۱۶ میلادی را شکاف تاریخی می نامد. اینجا سؤالی مطرح می شود که این ۶۰۰ سال چه بود که در هیچ کدام از اسناد، مدارک و مستندات اندیشه های اقتصادی غرب خوانده نمی شود؟ دقیقا فضای شکوفایی تمدن اسلامی ماست که خوانده نمی شود و دانشجویان ما نمی دانند.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: این بی هویتی ما را به آنجا رسانده که حافظه های تاریخی ما خالی از تاریخ گذشته و معاصر است، شخص حتی اگر بداند پدران بر سر چه سفه هایی می نشسته ن. همین تاریخ معاصر، اقتصاد ما در درجه های بالایی مقاوم می شود.
وی بیان داشت : پیوندهای افقی بین ساحت های فرهنگ و سیاست نیست و کارشناسش را هم نداریم و برنامه ریزش در این وادی نیست و تصمیم گیرش به این موضع کم توجهی می کنند. پیوندهای طولی ما هم با تاریخ و آینده مان از هم گسیخته اند.
عضو علمی ارشد اقتصاد مقاومتی گفت: بعد از قاجار گسیختگی عمیق بین فرهنگ، اقتصاد و سیاست داشتیم. اینها در دوره پهلوی هم ادامه یافت و اسناد بالادستی هم نتوانسته گسیختگی را برگرداند. مشکل در اقتصاد قاوت الفاظ کال نیست، بلکه در روح و جان است. ما به مقاومت شناخته میشویم، امروزه با گفتن اقتصاد مقاومتی آنچه جان و روح انقلاب اسلامی بود، سیاست را فتح کرد، اما هنوز اقتصاد را فتح نکرده است. برای تزریق روح و جان رهای نریم، جز اینکه آن را دریابیم. امیدواریم همه فعالان حوزه اقتصاد هویت تاریخی را فراموش نکنند.
پیغامی افزود: دانشجویان تمایز خط فکری مدرس با سید جمال را نشنیده و طلاب حوزه هم نشنیده اند، چرا که اگر شنیده بود، حوزه مسیر سیدجمال را طی نمیکرد و به سمت خ فکری مدرس میرفت.
انتهای پیام/