گفتمان انسان و فرشته عامل حیات علوم انسانی است

این استاد حوزه  علمیه قم با بیان اینکه مشترکات بین انسان و فرشته کم نیست، افزودند: امام سجاد علیه السلام فرمود عالمان دینی با فرشتگان مشترکاتی دارند.

معظم له ادامه دادند: خداوند نام عالمان دین را که در مدار توحید فکر می‌کنند با فرشتگان بیان کرده است و کرامت و عدل و عدالت گفتمان مشترک بین انسان و فرشته است.

گفتمان مشترک بین انسان و فرشته گفتمان کریم است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه گفتمان مشترک بین انسان و فرشته گفتمان کریم است، اظهارداشتند: خداوند انسان و فرشته را کریم آفرید، خداوند اکرم است و این گفتمان کریمانه، علوم انسانی را زنده و مشترکات بین انسان و فرشته را تبیین می‌کند. این اضلاع مثلث پربرکت به وسیله کرامت اداره می‌شود.پیام تصویری آیت الله جوادی آملی

ایشان در بخش دیگری از پیام خود با بیان اینکه علوم انسانی مستقیم و غیرمستقیم با همه علوم جهان رابطه دارند، تصریح کردند: اگر انسان به عنوان یک موجود «کریم» شناخته می‌شود، هم کرامت او در انسان‌شناسی روشن می‌شود، هم رفتار کریمانه او در علوم انسانی مشخص می‌شود و هم برداشت کریمانه او در علوم طبیعی روشن می‌شود و اگر این طور شود دیگر نه به خود ستم می‌کند، نه به نظام و جهان.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از قرآن که انسان را به عنوان کریم یاد کرده، بیان داشتند: اگر گفته شد، خدای اکرم تدریس می‌کند، یعنی درس کرامت می‌دهد، اگر گفتند فلان حکیم یا فقیه تدریس می‌کند یعنی درس فقه و درس حکمت می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: علوم انسانی در مدار کرامت خواهد بود و در اضلاع سه گانه «انسان شناسی»، «علوم انسانی» و« بهره‌هایی که انسان از علوم تجربی می‌برد» تعریف می‌شود.

معظم له در ادامه افزودند: این ایام سخن از غنی سازی انرژی هسته‌ای و برجام است، قرآن کریم سخن دو رهبر را که حکومت تشکیل دادند به عنوان الگو بازگو می‌کند، در جریان حضرت داوود می‌گوید حکومتی تشکیل داد و آهن در دستانش نرم شد، اما از قدرتی که کسب کرد در راه صلح ، صفا و دوستی حداکثر استفاده را کرده است.

این مرجع معظم تقلید  بیان داشتند: خدای متعال گرچه در جریان آهن، تعبیر علم نکرد، چون نرم کردن آهن در دست راه علمی و فکری ندارد که کسی درس بخواند و با خواندن درس بتواند آهن را مثل موم نرم کند. این به قداست روح وابسته است، اما ذات اقدس الهی فرمود من این آهن سخت را در دست او نرم کردم. خداوند به داوود(ع) فرموده از این آهن بهره‌های صلح آمیز ببرد نه بهره‌های جنگی، و این مدار کرامت انسان را نشان می‌دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزودند: سلیمان ابن داوود حکومتی تشکیل داد که زبانزد بود و خداوند درباره او فرمود ما چشمه را مانند سیل در اختیار او قرار دادیم و او به جای اینکه از این چشمه سیل بهره‌های نظامی ببرد استفاده صحیح برده است.

معظم له در پایان بر ادامه این مسیر و همایش ها تاکید کردند و خواستار نگاه جدی به مساله علوم انسانی اسلامی شدند.

منبع: خبر گذاری حوزه

انتهای پیام.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *