پیوند با مطالعه؛ اصلاح سبک زندگی

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به نقش انتشار مکتوبات علمی و کتاب در تولید علم و تحول علوم انسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: به نظر می رسد یکی از مهم ترین راه ها برای گسترش و تعمیق علوم، تبدیل یافته های علمی به کتاب است.

 وی ادامه داد: در این راستا اگر به تاریخ مراجعه کنیم، مشاهده می شود از زمانی که کتاب پا به عرصه فرهنگ گذاشت، علم با یک رشد تصاعدی رو به رو شد و به هر میزان تولید و عرضه کتاب در طول تاریخ سهل تر و ارزان تر شده، کمک بیشتری هم به رشد معرفت و دانش شده است.

 حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: بنابراین تردیدی وجود ندارد که باید یافته های علمی دانشمندان در حوزه علوم اعم از انسانی و غیر آن مدون شده و به بهترین شکل در قالب کتاب تولید شود؛ حتی یک قدم جلوتر باید رفت و به جز تولید کتاب، توزیع مناسب این محصول را نیز باید داشته باشیم.

 این پژوهشگر با بیان اینکه اگر کتاب خوبی هم تولید شود اما عرضه و توزیع مناسب وجود نداشته باشد و به دست اهل آن نرسد، آن تاثیرگذاری لازم را در حوزه علوم شاهد نخواهیم بود و در حقیقت آن علم و کتاب زندانی شده است، اضافه کرد: بنابراین هنر آن است که پس از تولید علم، معرفی و توزیع مناسبی نیز از آن داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه معتقدم کمتر صاحب علمی را می توان یافت که بی اعتقاد و علاقه به تدوین یافته های علمی خود باشد، عنوان کرد: اغلب دانشمندان میل دارند که دستاوردهای خود را مکتوب و منتشر کنند جز در مواردی که هنوز احساس می کنند، یافته های آنان به آن پختگی و استحکام لازم نرسیده است که پس از رسیدن به این مرحله میل به انتشار آن نیز پیدا می شود.

 حجت الاسلام غلامی بیان کرد: اما باید توجه داشت تدوین یک اثر و حاصل یک پژوهش و تحقیق علمی، کار آسانی نیست و گاه چندین برابر انجام همان پژوهش، هزینه زمان و زحمت با خود دارد، همان گونه که برخی از دانشمندان به دلیل مضایق مالی و زمانی یا کمبود مساعدت های لازم، توان تدوین و انتشار دستاوردهایشان را ندارند.

 وی تاکید کرد: باید بزرگان علمی یعنی افرادی که قدرت علمی بالایی دارند – نه صرفا به لحاظ سن و سال – شناسایی شده و کمک هایی از قبیل مالی، یا در نظر گرفتن دستیار برای آنها لحاظ شود.

 رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا همچنین در پاسخ به این سوال  که چگونه می توان پیوند افراد جامعه را با کتاب هایی با مضمون اندیشه و تفکر و تعقل محکم تر کرد، گفت: سبک زندگی مردم و فضایی که در آن زندگی می کنند، نقش مهمی در تشکیل ذائقه مطالعاتی آنها دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه سبک زندگی بخشی از مردم جامعه متاثر از غرب است و  کاهش مطالعات فکری و عمیق، ناشی از همین مساله است هر چند نمی توان نقش دیگر عوامل را نادیده گرفت.

 حجت الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: سبک زندگی غربی اصولا با مطالعات عمیق و تفکر ژرف میانه خوبی ندارد و به مطالعه سطحی می نگرد و چه بسا به این موضوع با دیدِ تفریح و تفنن نگاه کنند؛ بنابراین ما باید سبک زندگی افراد جامعه را تغییر دهیم و وقتی این اتفاق افتاد طبیعی است در ذهن افراد پرسش هایی مطرح می شود که برای برطرف کردن دغدغه های ذهنی خود به سمت مطالعات فکری و تعقلی می روند.

 انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *