طراحی شهرها بر پایه فقه عمران شهری

 آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با شهردار قم با اشاره به برگزاری درس فقه عمران شهری با حضور طلاب و مهندسان بلندپایه شهرداری قم تصریح کرد: عمران شهری بنیاد تمدن‌سازی و شهرسازی است و هیچ مکتبی نمی‌تواند بدون الگوی مبتنی بر تمدن، شهرسازی مطلوبی داشته باشد زیرا شهر از تمدن‌های مشخصی ساخته می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اجرای طرحی برای آموزش فقه عمران شهری در قم گفت: اگر شهری براساس مبنا‌های فقهی طراحی شود می‌تواند شهروندان متفاوتی را به جامعه اسلامی معرفی کند زیرا آنان می‌توانند خصوصیت‌های شهروند شهر اسلامی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: شهر قم باید به سویی حرکت کند که رنگ و بوی شهر اسلامی را از نظر ساخت و ساز، عمران شهری و روابط میان محلات داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از جایگاه این شهر در جهان اسلام یاد کرد و افزود: این شهر می‌تواند الگویی برای دانشمندان شهرسازی در کشورهای مختلف اسلامی باشد.

اراکی با تاکید بر این‌که «الگوهای شهرسازی اسلامی می‌تواند در شهرک‌ها و مناطق شهری نوساز قم اجرایی شود» عنوان کرد: شهرداری قم با آغاز آموزش فقه عمران شهری در این عرصه پیشتاز بوده است و امیدواریم در سال‌های آینده این سلسله مباحث را استمرار بخشیم.

وی یادآور شد: درس فقه عمران شهری بازتاب گسترده‌ای در کشور داشته است و شورای اسلامی شهر مشهد و سازمان بسیج مهندسین برگزاری این کلاس‌های فقهی را خواستار شده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که «بافت قدیمی شهر قم باید حفظ شود» ابراز امیدواری کرد: مسئولان کشوری نسبت به شهر قم نگاهی ویژه داشته باشند تا بتوانیم در عمران شهری شأن قم را حفظ کنیم.

وی خطاب به شهردار افزود: بر عهده گرفتن مدیریت شهری قم توفیق بزرگی است که قسمت هر فردی نمی‌شود.

منبع : ایسنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *