عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:

تمدن اسلامی باید بستر عینی برای تحقق فرهنگ اسلامی باشد

به گزارش جبهه رونفکری انقلاب اسلامی به نقل از پایگاه خبری طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی  در تعریف خود از امت واحده اسلامی گفت: اگر امت واحده را صرفا پیوندی عاطفی ندانسته و وضیعتی ایده آل و توصیف پذیر نشماریم بلکه آن را در قالب واقعیتی اجتماعی و تمدنی مورد مطالعه قرار دهیم، می توانیم موانع و عوامل ایجاد امت واحده اسلامی را مشخص کنیم.

وی افزود: امت واحده اسلامی پیوند اراده انسان ها و علاقه و اعتقاد آنها برای رسیدن به مقصد است بنابراین این پیوند، از پیوندی عاطفی و روحی شروع و به همکاری عملی برای رسیدن به مقصد روشن مبتنی بر مکتب اسلام و اقامه کلمه توحید ختم می شود. با این تعریف امت واحده اسلام به معنای صف آرایی تاریخی در مقابل جامعه ای است که مقصد مخالفی را دنبال می کنند و آن هم اقامه شرک و کفر در دنیا و جامعه است.

پیروزمند در ادامه سخنانش گفت: هر عاملی که ریشه در شرک و کفر و نفاق دارد عامل تفرقه در امت اسلامی محسوب می شود و باعث می شود مسلمانان از یکدیگر دور شوند. امتداد کفر و شرک هم مصادیق مختلفی به تناسب جوامع و مقاطع مختلف تاریخی و توسعه جبهه کفر و نفاق در تاریخ، تنوع پیدا می کند. این موضوع با رسوخ در اعتقادات و باورهای دنیای اسلام، الگوهای رفتاری و سبک زندگی مسلمانان، باورها و دانش های تخصصی در جامعه اسلامی، فناوری و تکنولوژی های نوین ابزار تولید و الگوهای ارتباطی و نظام رسانه ای و نفوذ دنیای شرک در این بستر عظیم و پرنفوذ می تواند اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی درباره موضوع تمدن سازی نوین اسلامی و جلوگیری از اختلافات میان مذاهب مختلف مسلمانان گفت: قاعده کلی در وحدت میان مسلمانان و اختلاف میان مذاهب اسلامی وجود دارد که اگر افرادی که به دنبال ایجاد وحدت هستند به مقصد متعالی که مدنظر همه مسلمانان است، توجه نکرده اما به وجه اختلاف های شان متمرکز شوند، شاهد تحقق وحدت اسلامی نخواهند بود.

برجسته کردن اختلافات اعتقادی توسط دشمنان

پیروزمند اظهار کرد: باید این نکته را بپذیریم که گرایش های مختلف  فکری و اعتقادی در امت اسلامی وجود دارد که نمی توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و طبیعی است که هر کدام از این گرایشات بر اساس آنچه که از شریعت اسلام درمی یابند، عمل کنند. به همین دلیل یکی از شایع ترین حربه های دشمن در عدم شکل گیری وحدت میان مسلمانان برجسته کردن اختلافات اعتقادی است تا بدین ترتیب مسلمانان ارتباط با یکدیگر را برنتابند تا تشدید اختلافات روز به روز بیشتر شود.

وی اضافه کرد: آنچه که می تواند علی رغم اختلافات مذهبی مبنای وحدت شود، تحقق تمدن اسلامی است. باید به این نکته توجه کنیم که تمدن غرب در قالب جهانی سازی چه بر سر دنیای اسلام می آورد و بدون آنکه بصورت عملی تابلوی شرک و کفر را بلند کند، فرهنگ مادی شان را در قالب محصولات تمدنی به جوامع اسلامی صادر می کنند و نفوذ فرهنگی شان را فراگیر کرده اند. اما چرا برادران اهل سنت و شیعیان در سایر بلادها به این مساله حساسیت نشان نمی دهند و خودشان را در مواجهه با تهاج فرهنگی احساس نمی کنند؟

غرب جوهره اسلام را از مسلمانان می گیرد

پیروزمند افزود: دنیای غرب پوسته ای از اسلام را برای مسلمانان نگه می دارد اما جوهره اسلام را از آنها می گیرد. با این وجود آینده ناخوشایندی در اسلام مداری شکل می گیرد. این موضوع نشان دهنده اهمیت تمدن و تمدن سازی است. اینکه چگونه تمدن سازی می تواند فرهنگ را مورد تهاجم قرار داده و یا در نقطه مقابل فرهنگ اسلامی تقویت و عینیت یابد.

وی تصریح کرد: اگر این مساله را به عنوان واقعیتی تمدنی مورد توجه قرار دهیم در اعتلای اسلام به این نقطه مشترک می رسیم که مسلمانان اعم از شیعه و سنی و مذاهب مختلف اهل سنت باید دغدغه واحدی داشته باشند و آن هم دفاع عملی از اسلام است که باید در قالب شکل دهی به سطح زندگی اسلامی، نظام سازی و جامعه پردازی اسلامی اتفاق بیفتد، البته این پرسش مطرح می شود که چنین موضوعاتی با کدام قرائت از اسلام اتفاق خواهد افتاد؟ که آن هم می تواند مبدأ اختلاف باشد اما پاسخ این است که در عین اینکه می توان تنوع را در درون فرآیند تمدن سازی اسلامی پذیرفت همان گونه که اقتضائات جغرافیایی و فرهنگی و بومی کشورهای مختلف در اینکه چه الگوی تمدنی را انتخاب کنند، اقتضائات فرهنگی و مذهبی آنها هم می تواند بر اینکه چه الگویی را اتخاذ کنند، تأثیرگذار است.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: اشتراکات معرفتی در دنیای اسلام وجود دارد که مهمترین آنها قرآن و فرمایشات پیامبر(ص) است که می تواند مبنای هم جهتی قرار گیرد و در عین حال در درون آن تنوع هم پذیرفته شود.

تمدن اسلامی بستر عینی تحقق فرهنگ اسلامی گردد

پیروزمند هدف نهایی از شکل گیری امت واحد اسلامی و تمدن اسلامی را برشمرد و گفت: تمدن اسلامی باید بستر عینی برای تحقق فرهنگ اسلامی باشد. فرهنگ اسلامی مجموعه ای از باورها، ارزش ها و رفتارهایی است که شریعت اسلام برای تکامل فرد و جامعه بیان کرده است و برآیند این مجموعه معارف دینی اقامه کلمه توحید است و یکی از شواهد این مساله هم آیه شریفه قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَه أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی است که قیام برای خدا راهبرد و مقصد حرکت محسوب می شود تا اقامه کلمه توحید و گسترش عبادت پروردگار در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی به عنوان مقصد درنظر گرفته شود. هنگامی که مقصد قالب تمدنی به خود بگیرد باید بتواند به اهداف عملیاتی و عینی و ملموس تبدیل شود تا سعادت فرد و جامعه را تامین کند.

انتهای پیام/.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *