تحول علوم باید جای خود را در الگوی پیشرفت پیدا کند

مهدی گلشنی، فیزیکدان و نظریه‌پرداز در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت و نیاز امروز جامعه مبنی بر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ ما در حد بالایی غربی شده و بدون گرفتن نکات مثبت آن، نکات منفی آن را اخذ کرده و در رفتار و کردار و گفتار خود به کار می بندد و زندگی خود را متناسب با آن تنظیم می کند.

وی با تاکید بر اینکه مساله دوم ما ضعیف شدن هویت جوانان ایرانی است، بیان کرد: با کمال تاسف باید گفت اغلب جوانان ما هوش و حواسشان دور بیگانگان و خارجی ها می گردد و به نوعی بهتزده آنها هستند حتی اطلاع دارم در خرید کتاب های خود در نمایشگاه بین المللی کتاب، بیشترین نگاه ها به سمت کتاب های خارجی است و این آثار در سبد خرید آنها قرار می گیرد.

 استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه باید بررسی کرد مشکل اصلی از کجا نشات می گیرد و باید دست جنباند و کاری کرد، گفت: باید واکاوی کنیم چرا تا این اندازه فرهنگ ما در حال تغییر و تبدیل است و چه راهکارهایی برای اصلاح آن وجود دارد و چه اقدامات و فعالیت هایی باید انجام داد تا جوانان متوجه هویت خود شده و به آن بازگردنند.

 این پژوهشگر فلسفه علم ابراز کرد: امروز اغلب جوانان و دانشجویان ما مسحور غرب شده اند که با ورود به دانشگاه های کشور، قصد خروج از ایران و ورود به دانشگاه های خارج از کشور را دارند.

 گلشنی تاکید کرد: در این راستا باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین و در جامعه پیاده شود و آن نکات و امتیازات غربی را بدون جای دادن مسائل منفی آن در این الگو داشته باشیم تا بتوان گام موثر و مثبتی در این زمینه برداشت.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال شبستان که چگونه تدوین و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند با تمدن سازی اسلامی ارتباط داشته باشد، عنوان کرد: در تدوین این الگو باید از قضایا و مسائل و مولفه ها و اصولی که در دوره شکوفایی تمدن اسلامی رخ داد و مسلمانان دارای تمدنی باشکوه بودند الهام گرفت و تامل کرد که چه عواملی در ظهور آن دخیل بوده و امروز نیز از همان کمک گرفت.

 گلشنی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت بیگانگان از آن عوامل موثر در ظهور تمدن اسلامی استفاده کردند و نکات مثبت آن را گرفتند و ما نیز باید به همان مولفه ها بازگردیم؛ در این راستا باید علم تفکر اسلامی روزآمد بوده و جامعه را بی نیاز کند و عقب نماند و انسان ها را به معنویات سوق دهد.

 این نظریه پرداز همچنین در سوال دیگر شبستان مبنی بر اینکه آیا میان الگوی پیشرفت و اصلاح سبک زندگی ارتباط معنادار وجود دارد، عنوان کرد: این الگو همه مسائل را می تواند تغییر دهد؛ سبک زندگی امروز ما به سمت مادیات پیش می رود، با تدوین این الگو باید تبیین کرد که صرفا نباید به امور مادی توجه داشت و آنها را مطرح کرد، بلکه مادیات باید وسیله ای برای تامین معنویات باشند.

 برگزیده همایش چهره‌های ماندگار در عرصه فیزیک و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به ارتباط تحول علوم انسانی با تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: اگر تحول علوم به صورت صحیح انجام گیرد به گونه ای که دانشگاه در این عرصه حضور یافته و حوزه نیز نکات منفی و مثبت این تحول را بررسی کند و بدانیم کدام مباحث از اسلام و منابع آنها الهام گرفته شده و با سرمشق قرار دادن آنها به صورت مستدل و منطقی، این تحول علوم می تواند جای خود را در تدوین الگوی پیشرفت باز کند که البته نباید به صورت تشریفاتی باشد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *