تحول در علوم انسانی عزم و باور جدی مسؤولان را می‌طلبد

جت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا به ضرورت تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در دو دهه اخیر، شاهد رشد کمی رشته‌های علوم انسانی هستیم که کمبود هیأت علمی و توسعه نامناسب اعضای آن در مراکز دانشگاهی جدید از پیامدهای آن بوده است و بسیاری از افراد که تحصیلات چندان قوی نداشتند، به یکباره در دانشگاه‌های مختلف وارد شدند.

 

وی با اشاره به نهضت ترجمه علوم غربی در رشته‌های علوم انسانی ابراز داشت: برخی از افراد به صورت جدی بر این باورند که باید نهضت ترجمه را گسترش و توسعه داد، پیش از آن که به تألیف و تقنین‌ها در فضای داخلی پرداخت؛ چنان که در گذشته نیز افرادی به این امر دامن می‌زدند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام افزود: این عوامل سبب شده است تا در دهه‌های اخیر، تکیه اصلی فضای آکادمیک ایران درباره علوم انسانی، بر نگاشته‌های خارجی باشد که به صورت مستقیم، ترجمه یا با اتکا بر فارغ التحصیلان ایرانی در خارج کشور بوده است.

 

وی تصریح کرد: سؤالی در اینجا مطرح می‌شود که آیا مسائل جامعه ما باید به مسائل جوامع غربی تقلیل پیدا کنند و نوعی همسان‌انگاری و یکسان‌انگاری، منشأ مغالطه و توسعه بیش از اندازه برخی از علوم انسانی نبوده‌اند؟

 

حجت‌الاسلام نعیمیان یادآور شد: برای ساماندهی به وضعیت علوم انسانی در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس تأسیس شد؛ اما با تغییر زاویه‌ای که در دوران اصلاحات صورت گرفت؛ برخی از تلاش‌ها نافرجام ماند یا به جریان‌های ناپخته‌ای تبدیل شد که مشابه با وضعیت رایج اقدام کردند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تأکید کرد: نمی‌توان همواره از تحول سخن گفت؛ اما به صورت عینی هیچ راهکارهای را تعریف نکرد و اگر ساختارهای آموزشی و پژوهشی ما در قالب مدیریت‌های علمی به صورت جدی تعریف نشود، نمی‌توان انتظار داشت که تطور و تحول در علوم انسانی شکل بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما به مدیریت علمی دانش نیاز داریم، جدای از این که بسیاری از کسانی که در عرصه مدیریت دانش، نقش آفرین هستند به بازنگری و تحول در علوم انسانی قائل نیستند.

 

حجت‌الاسلام نعیمیان تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها، تعریف فرآیندها، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به دست افرادی سپرده شود که به تحول در علوم انسانی باور ندارند یا دچار ناامیدی و یأس در این عرصه هستند و از توانمندی لازم برای تحول در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها برخوردار نباشند؛ نمی‌توان انتظار داشت که تحول در علوم انسانی به صورت مناسبی شکل بگیرد./۹۰۸/ت۳۰۲/ی

منبع رسا کد خبر کد خبر :۲۷۶۸۲۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *