تحول در علوم انسانی؛ نیازمند جهش گفتمانی نخبگان

به گزارش پایگاه جبهه روشنفکری: چند روزی است که بیش از ۱۵۰ نفراز نخبگان علوم انسانی کشور به ویژه دانشجویان مستعد، علاقه مند و پیگیر در قم گردهم آمده و در قالب «طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی» در حال آشنایی با مباحث نوین علوم انسانی به ویژه چگونگی بومی‌سازی و اسلامی‌سازی آن هستند.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ؛حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن نظری شاهرودی در گفت‌‍و گو با «حمایت» با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این پژوهشگاه، تلاش به منظور هموارسازی همین بحث تحول است، از اجرای این طرح ملی و اجتماع ارزشمند نخبگان علوم انسانی به خصوص دانشجویان جوان و نخبه در این عرصه تقدیرو اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه ای آن هم در شهر مقدس قم که یکی از اصلی ترین خاستگاه های علوم انسانی نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام به شمار می رود، کار بسیار خوب و به جایی است که قطعاً توام با دستاوردها و برکاتی خواهد بود.

علوم انسانی با تبلیغات شعاری ، متحول نمی شود

نظری همچنین با بیان این که بی شک تحول مطلوب و بایسته در عرصه علوم انسانی نیازمند ورود علمی و هدفمند حوزه و دانشگاه به این مقوله کلیدی و بنیادین است، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که تحول در علوم انسانی با کار تبلیغاتی و شعاری صرف محقق نمی‌شود چه آن که هم در حوزه و هم در دانشگاه، علوم انسانیِ فعلی دارای موانع و مشکلاتی است که باید با خونسردی و حلم و برنامه ریزی علمی آن‌ها را پشت سر گذاریم .

هنوز در ابتدای راه هستیم

وی با اشاره به این که این فرآیند، علی القاعده زمان‌بَر خواهد بود، افزود: ما تازه در این خصوص هنوز در ابتدای راه هستیم ، هر چند که دانشگاهیان چندین دهه است که با علوم انسانی غربی آشنایی دارند اما ما برای تحول در علوم انسانی موجود نیازمند حوصله و صبر و همچنین برنامه مدون و کارشناسی شده هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه اجمالی علوم انسانی کشور در دوران قبل از انقلاب گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علوم انسانی ما عمدتاً ترجمه از غرب بود و کتاب‌های غربی را در دانشگاه‌های ما ترجمه کرده و به اسم تالیف برای دانشجویان تدریس می کردند.

لزوم اصلاح و بازسازی علوم انسانی کشور

نظری همچنین با بیان اینکه با توجه به اهمیت و نقش بسیار مهم علوم انسانی در ساخت تمدنی و پیشرفت علمی کشور لازم بود که این علوم متناسب با نیازها و اقتضائات کشور بومی و بازسازی شود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های خوب و ارزنده ای در این باره در حوزه و دانشگاه و به خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته که البته ناکافی است و باید همچنان تداوم داشته باشد.

نیازمند همت مضاعف حوزویان و دانشگاهیان هستیم

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تاکید کرد: بی‌شک ایجاد تحول مناسب در علوم انسانی همت دوچندان حوزویان و دانشگاهیان را می‌طلبد که هر کدام در بخشی دارای تخصص و حرف برای گفتن هستند؛ مهم آن است که دو نهاد مهم و الهام بخش حوزه و دانشگاه در فرآیندی هم افزایانه بتوانند به اصلاح و بازسازی علوم انسانی کمک کنند.

 ماموریت اصلی شورای تحول در علوم انسانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت و رسالت مهم و خطیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره اشاره کرد و گفت: در همین شورا چند سالی است که شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست دکتر حدادعادل شکل گرفته است و به ارایه سرفصل‌های مهم علوم انسانی در رشته‌های گوناگون می پردازد.

وی افزود: به نظر من برخی از این سرفصل ها را حوزویان که شناخت بهتری نسبت به علوم و معارف اسلامی دارند می توانند آماده و تدوین کنند و از آن سو برخی دیگر را دانشگاهیان که اشراف بهتر و کامل تری دارند، می توانند عهده دار و متولی باشند.

تعامل و هم افزایی حوزه و دانشگاه

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آنچه مهم است این که حوزه و دانشگاه تحت اشراف عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند در قالب تعاملات و همکاری های علمی ، هماهنگ دوشادوش هم کار کرده و این امر مهم را به سرانجام مطلوب خود برسانند. وی خاطرنشان کرد: در این میان اجرای طرح هایی برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر نخبگان جوان علوم انسانی کشور می تواند مقدمه‌ای باشد که ما را به این هدف کلان نزدیک تر سازد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *