احمد مبلغی:

تحقق تمدن اسلامی بدون وحدت میسر نخواهد بود

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز هفته وحدت در تشریح نقش نخبگان در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اساسا نخبگان در ایجاد هر تحولی در جامعه دارای نقش هستند، البته در پاره ای از تحولات نقش نخبگان می تواند بیشتر باشد و وحدت اسلامی از جمله این موارد است ضمن اینکه وحدت از جمله پدیده های اجتماعی مهم است که نیازمند حضور فعال تر نخبگان در میدان و کوشش برای ایجاد وحدت اسلامی است.

وی ادامه داد: این نقش ویژه از آن جهت است که اصولا وحدت اسلامی از یک طرف با موانع و مشکلات تاریخی مثل تعصب ها، طایفه گری ها و بدفهمی ها از دین مواجه است و از سوی دیگر با وضعیت های اجتماعی ناهنجار در میان پاره ای از مسلمانان روبرو است که عقده های متراکمی را در آنها ایجاد کرده و آنها برای رسیدن به آرزوهای اجتماعی که احساس می کنند اهداف دین را تشکیل می دهد، دست به خشونت می زنند!

حجت السلام مبلغی تصریح کرد: از طرف دیگر ما از کاستی ها و کمبودها در فهم اجتماعیات قرآن و دین برخوردار هستیم و لذا نخبگان هر کدام به تناسب حوزه کاری خود باید به مساله وحدت ورود یابند و ایفای نقشی را در ارتباط با وحدت اسلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه پاره ای از تلاش ها طبیعتا تلاش های علمی است که نخبگان در آن فعالی هستند، گفت: پاره ای از تلاش ها نیز اجتماعی است که باید در ارتباط با نخبگان تقویت شود و این قبیل ارتباطات به صورت موثر و دقیقی ناظر بر مشکلات اجتماعی زندگی مسلمانان شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه نقش نخبگان نقش طلایه داری است، تاکید کرد: با این وجود مشکل آن است که نخبگان ما در ساحت های اجتماعی چندان حضوری ندارند و اگر هم دارند محدود به یک حوزه است؛ در حالی که برای مثال اگر فردی نخبه در عرصه آینده پژوهی است باید سناریوی های مختلف را برای تنویر آینده پیش بینی و طراحی کند.

وی ادامه داد: معتقدم نخبگان حوزه دین باید احکام مربوط به وحدت، فقه وحدت، رفتارهای کلانی که مناسبات بر پایه وحدت را شکل می دهد شناسایی کنند و در این حوزه نظریه پردازی داشته باشند. کسانی که عالم روانشناس هستند باید بررسی روانشناختی نسبت به تکفیری ها داشته باشند، مجموعه های عالمان در عرصه تربیت های اجتماعی باید راه های تربیت جامعه اسلامی را بر عهده بگیرند.

حجت الاسلام مبلغی ابراز کرد: نخبگان عرصه مطالعات تاریخی باید تاریخ اختلافات، تاریخ وحدت، مسایلی که به اختلاف می انجامد را به صورت دقیق حل کرده و مفسران باید تفسیر آیات ناظر بر وحدت را به صورت دقیق تر و تاثیرگذاری مبتنی بر نگاه های اجتماعی عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای شکل گیری وحدت باید علوم انسانی اسلامی را تولید کرده و به کار گرفت، تصریح کرد: نخبگان می توانند این نتیجه را حاصل کنند و این نتایج باید دم به دم پمپاژ شود و یک حرکت اصلاحی در جهان اسلام شکل گیرد. همچنین کسانی که قدرت سیاستگذاری دارند باید سیاست های مربوط به حرکت به سوی وحدت را تعیین و ارایه کنند.

حجت الاسلام مبلغی در مورد نقش وحدت در ساخت تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد: اساسا تمدن بدون وحدت شکل نمی گیرد، اما هرچه که وحدت عمیق تر باشد و چندلایه ای شود، در چارچوب های علمی و گفت وگوهای علمی و نیز زمینه های حقوقی و فرهنگی و مشترکات توسعه می یابد. وحدت در همگرایی هنر در جامعه اسلامی با همه مکاتب و مدارسی که می تواند داشته باشد، باید نمود یابد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *