با حضور حمید پارسانیا؛

برگزاری نشست «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علم»

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این نشست پس از مروری کوتاه بر مهم‌ترین دیدگاه‌ها درباره نسبت فلسفه و علم و تأثیر آن ها در چگونگی تأثیرگذاری فلسفه در تولید علم، میراث فلسفه اسلامی درباره «مبادی فلسفی علوم» مورد بازخوانی قرار گرفته و به مهم‌ترین دلالت‌ها و الزامات این دیدگاه در زمینه تولید و تولد علوم اشاره شده و همچنین، برخی نتایج این دیدگاه و دلالت‌های آن در علوم تربیتی تطبیق داده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، محقق گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه دهنده، محمد فتحعلی خانی استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان دبیر علمی و حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون حوزوی شورای انقلاب فرهنگی به عنوان ناقد در این نشست علمی حاضر می شوند.

حجت الاسلام علی لطیفی، در توضیحاتی درباره محتوای این نشست علمی گفت: از جدی‌ترین مطالبات صاحبان افکار،‌ دانشمندان و حتی مردمان عادی دوره‌ی معاصر از فلسفه اسلامی و اهل آن در حال حاضر این است که این میراث غنی حِکمی، خود را به عرصه‌های گونه‌گون زندگی و دانش‌های رایجی که به تدبیر و تمشیَت آن می‌پردازند،‌ بسط و امتداد داده و آن‌گونه که ادعا می‌شود ـ از انتزاع و کلیّت، وارد عینیت و جزئیّت شود. از مهم‌ترین پرسش‌ها در جهت تحقق چنین مطالبه‌ای آن است که این امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ داده و رابطه‌ میان فلسفه و دیگر علوم، از چه الگویی پیروی می‌کند؟

در سنت فلسفه اسلامی بحث از نسبت میان فلسفه و دیگر علوم با تمرکز بر تنقیح نسبت میان موضوع فلسفه و موضوع دیگر علوم و همچنین توجه به نظام ارتباطیِ مبادی ـ مسائل در درون علوم روشن گشته است. این دو مسئله‌ فلسفی و دیگر مسائل پیرامونی آنها، الگویی از امتداد و بسط فلسفه به علوم را به تصویر می‌کشند که از اصالت و اعتبار قابل توجهی در سنت فلسفه اسلامی برخوردار است و مبتلا به ابهام‌ها و ایهام‌های موجود در برخی از دیگر الگو‌ها (همانند سه‌گانه‌ی «فلسفه، فلسفه مضاف ـ علم») نیست و ضمن حفظ حد و مرزهای هر یک از فلسفه و علم، چگونگی نقش‌آفرینی واقعی فلسفه در علوم را نیز ترسیم می‌کند.

نشست علمی یاد شده، چهارشنبه ۲۸ مهر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود.

شرکت در آن برای کلیه علاقه مندان آزاد است.

انتهای یپام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *