برخی مسئولان اعتقادی به اسلامی سازی علوم انسانی ندارند

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چالش پژوهش در حوزه علوم انسانی با مشکلات عدم نیروی انسانی، ساختارهای سازمانی و نبود ارتباط مستمر میان حوزه و دانشگاه مواجه است، افزود: موسسات و مراکز مرتبط با علوم انسانی و پژوهش در آن از امکانات لازم مانند نظام آموزشی منسجم برخوردار نیستند.

وی علوم انسانی را یک رشته نو بنیاد ارزیابی کرد و افزود: باتوجه به جدید بودن این رشته باید ساختارهای جدید آموزشی و پژوهشی برای آن تعریف شود.

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی بیان کرد: درحال حاضر نیروی انسانی فعال در حوزه علوم انسانی مقدمات لازم برای تحقیق و پژوهش را کسب نکرده اند بنابراین پژوهش در این حوزه به درستی شکل نگرفته است.

ساجدی خاطرنشان کرد: تحقیقات دانشگاهی و حوزوی کامل کننده پژوهش در علوم انسانی است اما درحال حاضر محققان این حوزه به صورت تک بعدی فعالیت می کنند و دارای علم مشترک مباحث دانشگاهی و حوزوی نیستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از نیروی انسانی فعال در حوزه علوم انسانی توانایی اختصاص وقت برای انجام تحقیقات و نظریه پردازی را ندارند زیرا آموزش های لازم را طی نکرده اند.

راه اندازی مراکز مشترک آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی بیان کرد: برای توسعه پژوهش و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی باید مراکز علمی و آموزشی مشترک میان حوزه و دانشگاه راه اندازی شود تا بتوانیم در این حوزه به دستاوردهای علمی متناسب با مباحث اسلامی دست یابیم.

ساجدی اضافه کرد: مراکز علمی و آموزشی مشترک حوزوی و دانشگاهی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند بسیار انگشت شمار است و تعداد آنها باید افزایش یابد زیرا با افزایش این ساختارها می توان مشکل پژوهش در علوم انسانی را به مرور زمان برطرف کرد.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی فعال در حوزه علوم انسانی از ابتدا برای پژوهش در این رشته تربیت نشده اند، گفت: دوره های آموزشی در این زمینه باید متناسب با اهداف اسلامی تعریف شود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند به حوزه نظریه پردازی ورود کنند.

لزوم برگزاری جلسات همفکری مشترک حوزه و دانشگاه

مدیر قطب فلسفه دین اسلامی تاکید کرد: نظریه پردازی و پژوهش در حوزه علوم انسانی نیازمند برگزاری جلسات همفکری میان اساتید حوزه و دانشگاه است تا از دل این نوع جلسات گره های ناگشوده مربوط به علوم انسانی باز شود.

ساجدی تاکید کرد: برگزاری چنین جلساتی موجب می شود تا مقدمات تدوین مقاله، پایان نامه و نظریه پردازی متناسب با نیازهای جامعه در هر یک از شاخه های علوم انسانی فراهم شود.

وی عنوان کرد: اوایل انقلاب اسلامی با تلاش آیت الله مصابح یزدی جلسات مشترک میان محققان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که همچنان حوزه علوم انسانی از برکات آن استفاده می کند اما نیازمند گفتمان سازی فراگیر در این زمینه هستیم.

برخی مسئولان اعتقادی به اسلامی سازی علوم انسانی ندارند

مدیر قطب فلسفه دین اسلامی گفت: برخی مسئولان که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند اعتقادی به اسلامی سازی علوم انسانی ندارند بنابراین حجم بودجه هایی که به این امر اختصاص می یابد بسیار کم تر از دیگر رشته های فنی و مهندسی است.

ساجدی تاکید کرد: مسئولان باید ساختار همکاری حوزه با دانشگاه را فراهم کنند تا موضوع اسلامی سازی علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد این درحالی است که تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده اما این اقدامات بسیار کم بوده است.

منبع:پایگاه خبری-تحلیلی طلیعهhttp://www.talie.ir/

کد خبر : ۸۸۹۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *