اولین شماره فصلنامۀ مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی منتشر شد

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب فرهنگی اولین شماره فصلنامۀ مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی ویژه زمستان سال ۱۳۹۵  به سردبیری عباس منوچهری  و مدیر مسئولی  حسین میرزایی  توسط «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی» منتشر شد.

یکی از جلوه های کاربردی سازی علوم انسانی، کشف مرزهای این علوم و تداخل این مرزها در علوم، حوزه‌ها و رشته‌های دیگر است. «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی» با طرح و تدوین بیش از ۲۰۰ حوزۀ میان رشته‌ای مرتبط با علوم انسانی از سال ۱۳۸۴ گام‌هایی را در این مسیر آغاز کرده است.

انتشار « فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی» از سوی این پژوهشگاه را می توان جزء اقدامات انجام شده در زمینۀ ترویج و غنای علمی تدوین رشته های بین رشته ای محسوب کرد. در این فصلنامه که دارای درجۀ علمی ـ پژوهشی است، مقالات علمی ـ تخصصی از سوی پژوهشگران و متخصصان بین رشته‌ ای منتشر می‌شود.

فصلنامه علمی _ پژوهشی «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی»، با هدف فراهم آوردن فضایی برای گفتگوی محققانه و انتشار ماحصل پژوهش‌ها در زمینه چشم‌اندازها، امکانات، ظرفیت‌ها و مقومات انجام کار آموزشی، پژوهشی و علمی میان‌رشته‌ای در حوزه‌های مختلف علوم، به ویژه علوم انسانی از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. این فصلنامه با مفروض انگاشتن آنکه در دنیای حاضر و با توجه به پیچیدگی موضوعات پژوهشی، بسیاری از پژوهش‌ها، در عمل ماهیتی میان‌رشته‌ای دارند، فعالیت‌های خود را مشخصاً به انتشار پژوهش‌هایی محدود ساخته است که به مقوله «میان‌رشتگی» و وجوه مختلف آن بپردازند.

بر این اساس مقولاتی از قبیل: چیستی میان‌رشتگی و میان‌رشته‌ای‌ها؛ الزامات و استلزامات میان‌رشته‌شدن؛ تاریخچه میان‌رشته‌ای در جهان و نسبت آن با قلمرو تاریخی ما؛ تجربه‌های میان‌رشتگی در دانشگاه‌های ایران و جهان (به‌ویژه با عطف توجه به جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه)؛ ویژگی‌های بومی میان‌رشتگی (به‌ویژه در ارتباط با حل‌المسائلی بودن آنها)؛ روش در میان‌رشتگی؛ نظریه‌های میان‌رشتگی؛ آسیب‌شناسی میان‌رشتگی و میان‌رشتگی‌ها؛ تناظر میان‌رشته‌ها در آموزش و پژوهش؛ تجربه‌های ایرانی میان‌رشته‌ای (جدید و قدیم)؛ بررسی تخصصی آرا و اندیشه‌های پژوهشگران میان‌رشته‌ای؛ پیامدهای میان‌رشته‌ای برای حوزه‌ها و نهادهای مختلف (آموزش، دین، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، خانواده، سیاست، هنر و…)؛ میان‌رشتگی خارج از حوزه‌های آکادمیک؛ میان‌رشتگی و فناوری؛ فرایندهای روشی و اجرایی میان‌رشتگی؛ امکان ارائه تقسیم‌بندی علوم و معارف بر اساس مسائل و موضوعات میان‌رشت‌های؛ دینی یا سکولار بودن میان‌رشته‌ای؛ میان‌رشته‌ای و تحول در علوم (به‌ویژه علوم انسانی)؛ میان‌رشتگی در متن مزیت‌ها، بحران‌ها و چالش‌های ایرانی (نخبگان، جنگ، آب، محیط‌زیست؛ میان‌رشته‌ای و مفاهیم مدرن (مسئولیت، تساهل، آزادی، برابری و…) در زمره مسائلی است که انتشار مقالات در این زمینه‌ها در اولویت فصلنامه قرار دارد. در کنار همه این موضوعات، تجربه میان‌رشتگی اساتید و پژوهشگران ایرانی در عرصه آموزش و پژوهش و نگارش آنها در قالب مقاله در کنار دیگر مقولات بدیع و نوآورانه در این زمینه نیز مورد استقبال فصلنامه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *