الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، راهبرد دست‌یابی به تمدن‌ اسلامی است

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از طلیعه، نهمین نشست از سلسله نشست­های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور سیدمجید امامی و میثم لطیفی اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» و اساتید داور نشست، با عنوان «الگوی جامع تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری»، ۸مهرماه، در مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی (منا) از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در قم برگزار شد.

در ابتدا لطیفی، رئیس منا به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس ایده‌پرداز، خانم مؤمن، پژوهشگر حوزه تمدن اسلامی، مقاله خود را ارائه داد و گفت: در این پژوهش به بررسی تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری خواهیم پرداخت و بیانات ایشان را از قبل از انقلاب با استفاده از روش تحلیل متن و نرم‌افزار maxqda خواهیم پرداخت.

وی در ادامه افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، راهبرد دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی است. اسلامی بودن الگو بدین معناست که این الگو براساس مبانی اسلامی تدوین شده و نحوه‌ حرکت و اهداف آن اسلامی است و ایرانی بودن آن به سبب جامعه‌ای است که قرار است این الگو در آن تحقق پیدا کند.

مؤمن در ادامه به موضوعات مرتبط با تمدن اسلامی اشاره کرد و گف: این موضوعات باید مدّنظر قرار بگیرد تا تمدن نوین اسلامی تحقق یابد. پایه‌های تمدن نوین اسلامی (دین، عقلانیت، علم و اخلاق)، بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (سبک زندگی) در تمدن، فرآیند تشکیل امت اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت اسلامی)، عرصه‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (معنویت، زندگی، علم و فکر) و الگوی سیاستگذاری علم و فناوری براساس نقشه راه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری.

878675678

در ادامه نشست، سیدمجید امامی مهم‌ترین نظرات خود را این چنین بیان کرد: از موضوع خوب و تسلط شما بر موضوع قدردانی می‌کنم. در ترجمه الگو نوشته‌اید (model) نه (pattern) و به نظرم صحیح آن است که بگوئیم (pattern) و اگر بگوئیم (model) یعنی باید به مقام معظم رهبری بگوئیم از این به بعد این چنین بروید و این صحیح نیست. شما گفته‌اید نسبت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن اسلامی و جامعه‌ی منتظر این است که براساس شاهراهایی مانند علم، فکر و … رفت؛ یعنی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تمدن اسلامی می‌رسیم. به نظر من در اینجا نوآوری و تولیدی از جانب شما صورت نگرفته است. اگر می‌خواهید از منظر علم و فناوری به سراغ تمدن اسلامی بروید، پس چرا رابطه آن را خوب مطرح نکرده‌اید؟ معنویت، زندگی، فکر و علم ۴ عرصه پیشرفت نیست بلکه در هر موضوعی باید به عنوان ۴ سطح در نظر گرفته شود.

پس از بیانات امامی، میثم لطیفی به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: کشف سیر تمدن اسلامی از منظر مقام معظم رهبری موضوع ارزشمندی است.

وی در ادامه افزود: ایده‌پرداز در یک دوگان قرار دارد (امام پژوهی (مقام معظم رهبری) و بررسی الگوی تمدن اسلامی) که هرکدام اقتضائات خاص خود را دارد و ایشان باید مقصود خود را در این رابطه مشخص کند؛ زیرا در امام پژوهی باید نظرات مقام معظم رهبری را تحلیل کند ولی در بررسی الگوی تمدن اسلامی، باید نظر دیگر بزرگان را هم دید.

نکته دیگر بحث روشی است. شما از روش تحلیل محتوا استفاده کرده‌اید ولی به نظرم باید از روش داده بنیاد استفاده کنید. تمدن اسلامی محدود به یک منطقه خاص نیست و باید در عرصه بین‌الملل، جهان اسلام و کشورهای بی‌تفاوت نیز مدّنظر قرار گیرد.

در پایان نشست، ایده‌پرداز گفت: به نسبت علم و تمدن نپرداخته‌ام ولی به جایگاه علم و فناوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته‌ام؛ و نظر بنده در رابطه با دوگانی که مطرح کردید، امام پژوهی است.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *