گزارشی از برگزاری آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)»

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از شبستان؛  آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)»، عصر یکشنبه، بیست و هشت آذر ماه با حضور حجت الاسلام رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار مقدم فر، مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه، حجت الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم با بیان اینکه ظهور امام خمینی(ره) و وقوع انقلاب اسلامی نباء عظیم بود، گفت: این مساله شاخص، شاهد و نشانه و نهاد حقایق بسیاری بود، از سویی با وقوع انقلاب اسلامی شاهد کمال و جاودانگی جهان اسلام بودیم و بعد از چهارده قرن دین به عرصه آمد و نسبت به شئون بشر معاصر با همه وسعت حیاتش مطرح شد.

وی ادامه داد: اسلام به صحنه آمد و نسبت به همه ابعاد و عرصه های حیات حرف برای گفتن داشت و در مقابل همه مکاتبی که در عرصه بودند ایستاد و طومار حیات آنان را در هم پیچید. امام راحل در آن زمان نشان دادند که اسلام کارآمد بوده و با تطورات حیات منطبق است و سازگار با دگرگونی های فکری بشر است و این ظرفیت را دارد که در هر مظروفی گره گشا باشد.

حجت الاسلام رشاد با بیان اینکه ظهور امام خمینی(ره) در آن عصر گواه کارایی نظام فلسفی است که امام راحل از پیروان شاخص آن بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) جزو فیلسوفان و حکمای صدرایی است. ذوق امام راحل در فلسفه صدرایی اثبات کرد که نظام فلسفی زنده است و اینکه بر خی می گویند فلسفه صدرایی کارایی ندارد، در عمل خلاف آن ثابت شد.

وی با بیان اینکه سخنان امام خمینی(ره) از بنیادهای تفکر متاثر از فلسفه صدرایی بود، ابراز کرد: آن بزرگوار برآیندی از اسلام است، امام راحل تجلی اسلام در عصر مدرن بود. او خود صاحب مکتب بود با وجود اینکه صدرایی بود. شخصیت امام خمینی(ره) نماد ظرفیت و کارایی نهاد مرجعیت و نشانه موفقیت روحانیت و حوزه است. ایشان به مثابه پرورده حوزه و فارغ التحصیل این نظام عملی است و نشان داد که حوزه می تواند در حد اعلاء انسانی را تربیت کند که جهان را دگرگون سازد و ظهورش مهر بطلانی باشد بر دگرگونی های انقلاب ها و مبارزاتی که در آن زمانه وجود داشت.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در روزگاری که امام خمینی(ره) عَلَم مبارزه با استبداد را به دست گرفت در سراسر جهان تنها الگوی پذیرفته شده مارکسیست و تنها شیوه مبارزه روش مسلحانه بود، اما امام راحل نه دست به سلاح برد و نه اجازه داد که کسی دست به سلاح ببرد و گفت از کام و کتاب بهره می بریم. امام(ره) مبنای مبارزه را خود دین قرار داد و چرخش صد درصدی در روند انقلابی گری ها در جهان داد. زمانی که می گفتند دین افیون توده هاست امام با دین جلو آمد. او با نامه به گورباچف رسما اعلام کرد که تاریخ مارکسیست تمام شد و هشدار داد که مبادا زیر بلیت آمریکا بروید. بعدها گورباچف گفت: او(امام خمینی) خیلی چیزها را می دید که ما نمی دیدیم.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین، تاریخ را باید به ماقبل امام و مابعد امام راحل تقسیم کرد. امام در تاریخ چرخش ایجاد کرد. چندی بعد از ارتحال امام خمینی(ره) آرام کشیشیان و با هیاتی بلندپایه مسیحی آمدند و من به همراه شان به مرقد امام راحل رفتم که آن روزها به این شکل نبود. من به او گفتم که چندی پیش اینجا مزرعه ای بود ولی اکنون از وقتی که این مرد اینجا دفن شده است مکانی مقدس شد و شما برای مومنان جهان در اینجا دعا کن. او به زبان خودشان دعا کرد و گفت: حرفی که تو می گویی راست است چراکه امام خمینی(ره) در تاریخ چرخش ایجاد کرد. در حالی که جهان چهارنعل به سوی مادی گری می تاخت ایشان جهان را به سمت دیانت حرکت داد و مسیر تاریخ را تغییر داد.

رشاد تصریح کرد: با این تفاسیر معتقدم که باید تاریخ را به ماقبل و مابعد از امام خمینی(ره) تقسیم کرد. البته تمامی این موارد اشاره ای بود تا بدانیم که شرایط کنونی خطیر است. امام راحل دشمن را غافلگیر کرد. آنها اگر می دانستند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است اجازه نمی دادند. امام اما آنها را غافلگیر کرد. تصمیمات امام راحل نشان می داد که با ماوراء در ارتباط است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به کتاب منظومه فکری امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: این اثر ارزشمندی است و این فکر که باید مجموعه ای در این حوزه شکل بگیرد پیشینه ای داشت. سالی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام امام خمینی(ره) نامگذاری کردند ما درصدد این برآمدیم تا دانشنامه امام راحل را تهیه و تدوین کنیم و مقالاتی هم فراهم شد اما کار ادامه نیافت تا بعدها و بعد از نامگذاری سال امام علی(ع) و تدوین دانشنامه امام علی(ع) که چندی قبل رونمایی شد، بر آن شدیم تا این دانشنامه را در مورد امام خمینی(ره) تکمیل کنیم. لذا این توفیق حاصل شد. بنابراین، اثری که امروز رونمایی می شود در واقع یک دانشنامه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: این دانشنامه مزد اخلاص حجت الاسلام خسروپناه است که خدا توفیق نوشتن آن را به او داد.

گفتنی است، در پایان این مراسم حجت الاسلام خسروپناه با توجه به ضیق وقت تنها به بیان جملاتی کوتاه در مورد مدت زمان تهیه این اثر بسنده کرد و گفت: تدوین و گردآوری این مطالب دو سال و نیم به طول انجامید و پنج سال زمان برد تا برای چاپ آماده شود.

انتهای پیام/.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *