توسط رضا غلامی؛

مولفه کلیدی که تمدن را برجسته می‌کند ترقی و پیشرفت است

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی  با توجه به اظهار علاقه شماری از دانش پژوهان به بسط و تعمیق مباحث تمدنی، اولین درسگفتار از سلسله درسگفتارهای «فلسفه تمدن نوین اسلامی» توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، عصر سه شنبه ۲۰ تیرماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی ارائه شد.

این درسگفتارها که طی ۱۰ هفته ارائه خواهد شد، اصلی ترین مباحث مربوط به ماهیت، مولفه ها و الزامات شکل گیری تمدن جدید اسلامی را مورد بحث قرار خواهد داد و متن آن نیز پس از ویرایش به صورت کتاب منتشر خواهد شد. شایان ذکر است، شرکت در درسگفتارها، منوط به ثبت نام قبلی بوده است.

خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در جلسه اول از این درسگفتار در ادامه می آید:

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با بیان اینکه فلسفه تمدن نوین اسلامی در زمره فلسفه های مضاف قرار می گیرد، گفت واژه تمدن از واژه مدنیت اخذ شده و نقطه مقابل تمدن جامعه بدوی است.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، قانون، نظم و حکومت را سه مولفه تمدن دانست و بیان کرد: مولفه اصلی و کلیدی که یک تمدن را برجسته می کند ترقی و پیشرفت، است.

وی تاکید کرد: زمانی در تمدن به پیشرفت می رسیم که صلح وجود داشته باشد و مولد صلح پایدار، همکاری های حقیقی است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در تعریف جامع تمدن اظهارکرد: ظهور و بروز هدفمند پیشرفتهای جامعه که شکل نظام وار به خود گرفته و جامعه را به مقصد خود می رساند.

وی عناصر تمدن را، عینیت یافتگی تمدن، فرآیندی بودن تمدن، هدفمندی و نظام مندی بودن تمدن، تفکری روشن، معنادار بودن تمدن و تاکید بر مقصد برشمرد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *