علی ذوعلم:

باید ورود اندیشه‌های وارداتی را با ایجاد علوم انسانی اسلامی قفل کنیم

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از شبستان، حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه  اسلامی، با بیان اینکه انقلاب ما بر اساس یک تفکر مستقل انقلابی و در جهت جبران عقب افتادگی های چند صد ساله کشور اتفاق افتاد، اظهار کرد: این انقلاب به عنوان یک مقدمه برای بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی ایرانی شکل گرفت.

وی ادامه داد: آن مرز اساسی اندیشه ای میان اندیشه اسلام ناب محمدی و اندیشه های سکولاریستی و اومانیستی از آغاز در انقلاب ما وجود داشته و این تمایز آشکار بوده است. خطری که امروز انقلاب اسلامی را تهدید می کند آن است که دچار التقاط در مبانی نظری و انقلابی مان شویم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما در مسیر پیشرفت و تعالی کشور و جامعه مان در صورتی می توانیم موفق باشیم که به نخبگان بها دهیم، تصریح کرد: سیاستمداران، برنامه ریزان و مدیران ما در بخش فرهنگ و آموزش و مباحث معنوی نظری جامعه باید به گونه ای عمل کنند که این تمایز فکری و اندیشه ای میان اسلام ناب محمدی و اندیشه های وارداتی و غربی محفوظ بماند.

ذوعلم تاکید کرد: ما از مبانی خودمان، تجربیات سالیان و همچنین استفاده از موفقیت های کشورهای پیشرفته در عرصه تعلیم و تربیت به موفقیت های خوبی رسیده ایم و اینگونه نیست که به هیچ وجه موفقیت های دیگران را در نظر نگیریم.

این پژوهشگر تصریح کرد: آنچه که استقلال فرهنگی ما را تهدید می کند همین است که مرزهای مبنایی و ارزشی ما دگرگون و جابه جا شود، در بحث روش ها و ابزارها قطعا می توانیم از روش ها و ابزاهای پیشرفته و هر آنچه که موجب ارتقای کیفیت آموزشی می شود، استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه علوم انسانی اسلامی به عنوان مانع ورود فرهنگ وارداتی گفت: با تقویت و گفتمان سازی رشته های مختلف علوم انسانی می توانیم بسیاری از مسایل جامعه را حل کنیم. از نظر من باید مسیر ورود اندیشه های وارداتی را با ایجاد علوم انسانی اسلامی قفل کنیم.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *