محمدعلی متفکر آزاد

اقتصاد مقاومتی در چارچوب اقتصاد لیبرالیستی پیاده نمی‌شود

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از طلیعه؛ محمد علی متفکر آزاد، استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز ، با بیان اینکه مولفه های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری بیان شده اند مشکلات اقتصادی داخلی را مرتفع می کند، گفت: باید به الزاماتی که رهبری در این حوزه مطرح کرده اند توجه شود زیرا چارچوب ترسیم شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اسلامی و انقلابی است. ایشان در مقدمه ابلاغیه ۲۴ بند از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی فرمودند: اقتصاد مقاومتی اقتصادی علمی و بومی است که در پرتو فرهنگ انقلابی و اسلامی محقق می شود و نیاز به تلاش جهادی دارد. اقتصاد مقاومتی می تواند عینیت بخش نظام اقتصادی اسلام باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی تنها راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور است زیرا بر اساس الگوی بومی و علمی شکل گرفته است. این اقتصاد می تواند مشکلات اقتصادی که طی سی و هفت سالی که از انقلاب می گذرد حل نشده اند را با تکیه بر الگوی بومی و اسلامی رفع کند. هر دولتی بعد از دوران دفاع مقدس اقتصاد را بر اساس الگوهای خود هدایت کرد و این روند تا دولت های بعدی هم ادامه داشت. دولت فعلی هم اقتصاد خود را بر اساس الگوهای لیبرالیستی در اوایل دهه ۷۰ پایه گذاری کرده و به الگوهای بومی و اسلامی توجهی نشده است. رفع بیکاری و تورم و افزایش رشد سرانه و صادرات غیر نفتی نیازمند به الگوی بومی و اسلامی دارند.

اقتصاد مقاومتی نشات گرفته از مکتب اقتصادی اسلام

متفکر آزاد با تشریح الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اعتقاد دولت و مسئولان به چارچوب اسلامی آن است چراکه این الگو از مکتب اقتصادی اسلام نشات می گیرد. اقتصاد مقاومتی را نمی توان در چارچوب اقتصاد لیبرالیستی پیاده کرد و باید به مدل مفهومی این اقتصاد که اسلامی است، توجه داشت.

وی افزود: هماهنگی نهادهای اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است. در حال حاضر بورس و سیستم بانکی در یک راستا فعالیت نمی کنند به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی به تولید تاکید و رانت خواری را منع می کند اما در مقابل سیستم بانکی کشور فقط به دنبال سودآوری بیشتر است درحالیکه باید چارچوب مدل مفهومی اقتصاد مقاومتی بانک مبنای اسلامی داشته باشد.

وی اظهار داشت: عملیات های بانکی ما بدون رباست اما بر مبنای اقتصاد سرمایه داری اداره می شود، زیرا مبنای بانکداری کشور بر اساس حداکثر سود است و متاسفانه در اقتصاد بیمار ما هم حداکثر سود در رانت خواری است. بنابراین تحول اساسی در سیستم نظام بانکداری ضرورت دارد.

مردمی شدن اقتصاد از مولفه های اقتصاد مقاومتی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردمی شدن اقتصاد یکی دیگر از مولفه های اقتصاد مقاومتی است، گفت: مردمی شدن به معنای حضور آحاد مردم به علاوه بخش خصوصی است بطوریکه جوانان تحصیلکرده اما فاقد سرمایه با کمک تسهیلات بانکی به فعالیت اقتصادی بپردازند. ضمن اینکه از پس اندازهای مردمی هم در مسیر اقتصادی استفاده شود.

متفکر آزاد با اشاره به نقش قوه مقننه و قضاییه در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: قوه مقننه باید خلا های قانونی را پر کرده و بسترهای قانونی لازم را برای اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم کند. قوه قضاییه هم جلوی درآمدهای کلان و غیر مولد که از راه رانت خواری و پولشویی و فساد اداری  بدست آمده را سد کند.

وی در ادامه گفت: بخش خصوصی و بنگاه های تولیدی هم  رسالت بهره وری را بر عهده دارند که یکی از بحث های مهم در اقتصاد مقاومتی است. این دو بخش می توانند سطح بهره وری عوامل تولید، انرژی و نیروی انسانی را از طریق برگزاری دوره های مهارت افزایی ارتقا دهند. در این صورت کالاهای ایرانی تولید شده توانایی رقابت با کالاهای خارجی را خواهند داشت . در غیر این صورت بازار داخلی و خارجی موفقی نخواهیم داشت.

متفکر آزاد الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی را در زمینه های سلبی و ایجابی مهم ارزیابی کرد و گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان شده در چارچوب اقتصاد اسلامی عنوان شده است. رهبری در این بندها بر ارتقای سطح درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه تاکید کرده اند که این همان عدالت محسوب می شود و رکن اساسی اقتصاد اسلامی است و دولت و مجلس هم باید در لایحه برنامه ششم توسعه آن را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به گام های موثر برای رفع چالش ها در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: اعتقاد مسئولان و مجریان، تکیه به نیروهای داخلی و اعتقاد به شعار «ما می توانیم»، جلوگیری از ایجاد درآمدهای کلان ناشی از فعالیت های غیر مولد، گفتمان سازی و تبدیل اقتصاد مقاومتی به مطالبه مردمی از مهمترین اقدامات در این مسیر است. اقتصاد مقاومتی باید برای مردم تبیین و چرایی و چگونگی رفع مشکلات از طریق آن بیان شود تا تبدیل به مطالبه عمومی شود.

لزوم به کار گیری از نیروها و سرمایه های داخلی

وی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی را توجه به داشته های داخلی و قطع امید از کمک بیگانگان دانست و افزود: مقام معظم رهبری در آن ۲۴ بند به توانایی های کشور تاکید کرده اند. باید این باور در مجریان کشور وجود داشته باشد که می توان با  مدیریت قوی از همه نیروها و سرمایه های داخلی بهره گرفته شود.

متفکرآزاد ادامه داد: اگر دولت با مدیریت صحیح سرمایه های نقدی و فیزیکی و واحدهای تعطیل و راکد را به چرخه تولید بازگرداند نیازی به سرمایه گذاری جدید نیست. اگر واحدهای نیمه تعطیل یا راکد را دولت به ظرفیت اسمی شان برساند، هم اشتغال ایجاد شده و هم به تولید کالا منجر می شود. بنابراین باید با توجه ویژه به ظرفیت های انسانی و فیزیکی داخلی، استفاده حداکثری از آنها حاصل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف سرمایه گذاران خارجی در کشور گفت: سرمایه گذار خارجی با هدف رفع مشکل بیکاری واحدهای کوچک و متوسط وارد نمی شود بلکه هدف آن سودآوری است. ما باید این توانایی را داشته باشیم که شرایط داخلی خود را به سرمایه گذار دیکته کرده و نحوه همکاری را تعیین کنیم.

متفکر آزاد با بیان اینکه امید ما در اقتصاد باید به سرمایه های داخلی معطوف باشد افزود: دولت و مسئولان با جلب اعتماد عمومی می توانند حجم عظیمی از سرمایه های نقدی داخلی، ارز راکد و طلا را جذب کرده و از آن استفاده کنند.

این اقتصاددان در پایان با بیان اینکه وجود سرمایه های داخلی و خارجی، کشور نیازی به دلارهای سرمایه گذارهای خارجی ندارد، گفت: باید زمینه ای برای بازگشت سرمایه های ایرانیان خارج از کشور هم فراهم شود زیرا آنها بخشی از سرمایه های داخلی کشور محسوب می شوند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *