مسعود معینی پور عنوان کرد؛

اربعین قابل رقابت با برساخته‌های اجتماعی تمدن غرب است

به گزارش جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی به نقل از طلیعه؛ دکتر مسعود معینی‌پور دبیر علمی دومین همایش علمی ظرفیت های تمدنی اربعین در این همایش تخصصی و مردمی که چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در حوزه هنری برگزار شد، درباره آیین های دینی و مذهبی همچون پیاده روی اربعین حسینی، اظهار کرد: در زمانه ای که تمام تلاش های نظری و عملی برای بریده شدن امر عرفی و زمینی از امر قدسی مصروف تحول نظام معرفتی و رفتاری انسان معاصر شده و نظام علمی جهان جدید بر این اصل استوار است، رخ‌نمایی آیین های دینی با محوریت حب و عشق اولیاء الهی و تحت عقلانیت خدامحور بشارتی بر ایجاد زمینه های تحقق وعده الهی است.

وی ادامه داد: آیین ها و مناسک دینی جمعی، از ظرفیت های منحصر به فرد اسلام در تربیت فردی و اجتماعی نفوس، زمینه‌ساز تحقق بسیاری از عناصر ایجاد تمدن نوین اسلامی و از طرق بی بدیل عملیات فرهنگی مردم نهاد با محوریت معارف توحیدی و معارف مکتب اهل بیت (ع) است.

معینی‌پور اظهار داشت: از مزیت های رقابتی این مناسک با بدیل های غیر اصیل خود، وجود همان زمان عناصر بینشی گرایشی و انگیزشی و رفتاری، همچنین عناصر عاطفی و حماسی است؛ ضمن اینکه در بستر آن ها ظرفیت های تربیت معرفتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که به طور طبیعی و برای دست‌یابی به این ظرفیت ها در فرایندهای تربیتی بایستی زمان و توان زیادی را صرف کرد و حال آنکه در بستر این مناسک بسیار زود یاب و عمیق و موثر است.

این کارشناس و پژوهشگر همچنین گفت: گردهمایی و راهپیمایی اربعین آیینی دینی است که تمام این ظرفیت‌ها را به طور هم‌زمان در خود جای داده است؛ پدیده‌ای اجتماعی، میان فرهنگی، فراقومیتی، فراملیتی و حتی  فرامذهبی و فرادینی  که دارای ظرفیت های معرفتی، اخلاقی و معنایی است و  در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نتایج مهمی در مقیاس کلان تمدنی را به دنبال دارد.

وی اربعین حسینی را  یکی از پدیده های قابل رقابت با برساخته‌های اجتماعی تمدن غرب دانست و افزود: اربعین هنوز خالص است و در آن برساخته‌های ناب معرفتی و اخلاقی و کنش های رفتاری  پر از معانی قدسی و رنگ و بوی الهی با محوریت ابا عبدالله(ع) وجود دارد؛ مگر نه این است که نقطه آغاز رقابت و حوزه رقابت ما با مدرنیته همین حوزه‌های عینی و انضمامی و لایه ظاهری جامعه انسانی است؟

معینی‌پور با بیان اینکه پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا(ع) حرکتی آگاهانه، جمعی، عقلانی و فطری است، عنوان کرد: این آیین دینی و مذهبی بر محور تمایلات اصلی مخمور انسان خداباور شکل گرفته است. با این بیان بایستی ظرفیت های کلان تمدنی این آیین و سایر مناسک و آیین های دینی در قالب این گونه نشست ها و گردهمایی های علمی واکاوی شود و سیاست گذاری و برنامه ریزی‌ها در ساختارها و نهادهای مختلف اجتماعی اعم از تربیتی، اقتصادی و فرهنگی بر این اساس بازبینی شود.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از همایش اربعین حسینی سه پیش نشست علمی با عناوین «اربعین عرفی شدن و عرفی زدایی»، «اربعین الهیات اجتماعی و تمدن زایی اسلامی»، «اربعین و زمینه سازی ایجاد جامعه منتظر مهدوی» برگزار شد، گفت: این پیش نشست‌ها با حضور استادان حوزه، دانشگاه و با مشارکت مراکز علمی از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه فرهنگی آفاق حکمت در قم و تهران برگزار شده است که محتوای آن ها در جلد دوم کتاب تقدیم حضور فرهخیتگان و اهل نظر و تحقیق ارائه خواهد شد.

وی در پایان گفت: از دست‌اندرکاران حوزه هنری و پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی به‌ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی و محسن مومنی‌شریف تشکر می کنم. همچنین پیشنهاد تاسیس پژوهشکده آیین‌ها و مناسک دینی را برای انجام کارهای علمی متمرکز در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری مطرح می‌کنم.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *